Dwell Time چیست؟

امروز درباره Dwell time حرف می‌زنیم. موضوعی که شاید خیلی جدی گرفته نشده اما تاثیر مهمی در بهینه‌سازی سایت دارد. چقدر دوست دارید وقتی کاربران عبارتی را جستجو می‌کند به سایت شما برسند؟ چقدر برایتان مهم است که کاربر بعد از این که روی لینک شما کلیک کرد در سایت بماند و بعد دوباره به صفحه نتایج برگردد؟ اگر این‌ها دغدغه‌هایتان هستند، این پست به دردتان می‌خورد.

مفهوم dwell time چیست؟

در یک کلام، مدت زمانی که کاربر یک سایت را باز کرده و وارد آن می‌شود تا زمانی که دوباره به صفحه نتایج (Serp) برمی‌گردد را dwell time می‌گوییم.

با یک مثال موافقید؟ فرض کنید من در گوگل عبارت “بهترین توزیع‌های لینوکس” را جستجو می‌کنم. بعد وارد لینک اول شده و محتوای سایت را در 12 دقیقه مطالعه می‌کنم. بعد دوباره به صفحه نتایج برمی‌گردم و دوست دارم باز هم درباره چیزی که جستجو کردم مطلب جمع کنم. پس در صفحه نتایج لینک دوم را باز کرده و 6 دقیقه هم در این سایت وقت می‌گذرانم. خب حالا dwell time سایت اول 12 دقیقه و dwell time سایت دوم 6 دقیقه است.

مقایسه Dwell time با Bounce Rate

قبلا درباره بانس ریت مفصل صحبت کردیم. اما یک اشاره دیگر خالی از لطف نیست.

بانس ریت یعنی بازدیدهای تک‌صفحه‌ای از سایت ما. یعنی کاربر در یک نشست ( session ) وارد سایت شده، اما بین صفحات داخلی سایت ما گردش نکند. ممکن است کاربر بعد از اینکه روی نتیجه کلیک کرد مرورگر را ببندد. اینجا مهم نیست که بازدیدکننده 10 ثانیه در سایت بماند یا 3 ساعت. تا زمانی که در سایت گردشی ندارد یک Bounce به حساب می‌آید.

مقایسه Dwell Time با Time On Page

اینجا کار کمی ظرافت دارد. امیدوارم بتوانم به خوبی مفهوم time on page را توضیح دهم.

مدت زمانی که کاربر در Page می‌ماند، قبل از اینکه وارد قسمتی دیگر از دنیای وب شود

یعنی چه؟ خب ما گفتیم که Dwell Time مدت زمانی هست که کاربر از طریق گوگل وارد سایت ما شده تا زمانی که دوباره به نتایج جستجو ( Serp ) برمی‌گردد. اما در Time On Page هیچ اجباری نیست که این برگشت حتما به صفجه نتایج باشد. ممکن است کاربر وارد یک سایت دانلود موسیقی شود یا حتی فیلم آنلاین تماشا کند. اینجا مهم نیست که user بعد از ما کجا می‌رود و چه کار می‌کند. اما در Dwell Time برگشت حتما به نتایج جستجو است.

اینم بخونید بد نیست: با این 10 روش بانس ریت سایت خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید

مقایسه Dwell Time با Pogo Sticking

در مقالات قبلی کامل Pogo Sticking را بررسی کردیم و گفتیم که تاثیری در رتبه‌بندی سایت‌ها ندارد.

Pogo Sticking یک اصطلاح بین سئوکاران است و به این مفهوم اشاره دارد که کاربر چیزی را جستجو می‌کند، وارد یک سایت می‌شود و در کمتر از 5 ثانیه دوباره به صفحه نتایج برمی‌گردد. این موضوع هیچ ربطی به Dwell Time ندارد و بیشتر بررسی می‌کند که چرا یک User بعد از اینکه سایتی با رتبه مناسب در گوگل پیدا کرد، خیلی سریع از آنجا فرار می‌کند.

آیا واقعا Dwell Time یک سیگنال برای رتبه‌بندی سایتهاست؟ | تیک تاک تک

آیا با یک سیگنال یا پارامتر در رتبه‌بندی طرف هستیم؟

گوگل درباره رفتار موتور خود بسیار محتاط است و سعی می‌کند تا حد ممکن اطلاعات زیادی بروز ندهد. حتی کاربران نمی‌دانند بسیاری از الگوریتم های گوگل دقیقا چطور کار می‌کنند.

تمام چیزی که گوگل منتشر کرده یک سری کلیات هستند و حکم یک راهنما را برای وب‌مستران دارند تا سایت خود را برای گوگل قابل درک کنند. پس اگر کسی ادعا کرد همه چیز سئو را می‌داند مراقبش باشید. چون بسیاری از موارد در سئو و رتبه‌بندی سایتها هنوز در حد راز هستند.

اینم بخونید بد نیست: آموزش رفتن به صفحه اول نتایج گوگل

نظرات مختلف درباره این پدیده سئو

در اواخر سال 2017 آقای Nick Frost، مدیر اصلی پروژه Google Brain در یک کنفرانس این حرف را مطرح کرد که:

گوگل به کمک یادگیری ماشین سعی دارد رابطه بین یک جستجو و بهترین نتیجه آن جستجو را کشف کند. مثلا مدل‌هایی توسعه داده شد که بفهمند چرا کسی روی یک نتیجه کلیک می‌کند؟ چقدر در آنجا می‌ماند؟ و بعد از برگشت به نتایج چه کار می‌کند؟

این نظر شاید بهتان اطمینان بدهد که Dwell Time حتما یک سیگنال رتبه‌بندی است. اما عجله نکنید. Cyrus Shepard که یک سئوکار ماهر و باتجربه است در توئیتی اعلام کرد:

هیچکس در گوگل ادعا نمی‌کند که Dwell Time یا Bounce Rate پارامترهای رتبه‌بندی هستند. بلکه آن‌ها داشتند درباره Machine Learning صحبت می‌کردند.

از طرفی فرض کنیم ما در صفحه دوم نتایج قرار داریم. می‌دانیم که کاربران معمولا فراتر از صفحه اول نمی‌روند. پس تکلیف سایتی که در صفحات دوم به بعد قرار دارد چیست؟ برای این سایتها اصلا dwell معنی ندارد. پس چطور این پارامتر برای همه سایت‌ها کار می‌کند؟

راجع به اینکه گوگل چه نظری درباره Dwell Time دارد و چطور از آن استفاده می‌کند حرف‌های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. می‌توانم چندین صفحه درباره مزایا یا معایب این تکنیک مطلب بنویسم. اما بحث بسیار طولانی می‌شود. فقط این را بدانید که:

هیچ تضمینی نیست که Dwell Time در رتبه‌بندی‌ سایتها موثر باشد یا خیر

همیشه تاکید کرده‌ام که بهترین راه برای افزایش ماندگاری کاربر در سایت ، ارائه بهترین محتوا در حوزه کاری خودمان است. سعی کنید بهترین چیزی که دارید را ارائه دهید. همین کافیست تا نرخ Dwell Time شما بالا برود و کاربران دوست نداشته باشند دکمه Back مرورگر را فشار دهند.