در این پست به بررسی مفهوم بانس ریت پرداخته و کنار هم 10 روش مختلف را برای کاهش این عدد پیشنهاد داده‌ایم. تیک تاک تِک را همراهی کنید.

Bounce Rate یا بانس ریت چیست؟

Bounce Rate ( بخوانید بانس ریت ) به زبان ساده یعنی زمانی که کاربر وارد سایت ما شده و بدون این‌که از سایر صفحات (Pages) دیدن کند سایت ما را ترک می‌کند. این عدد همیشه با % بیان می‌شود. به نظرتان این مقدار که به درصد بیان می‌شود چطور محاسبه می‌شود؟

کافیست تعداد کسانی که وارد سایت شده‌اند و بدون گردش در صفحات دیگر، از سایت خارج شده‌اند را داشته باشیم ( single visit ) و آن را بر کل بازدیدها ( total visits ) تقسیم کنیم. عددی که به دست می‌آید را بانس ریت می‌نامیم.

گوگل درباره بانس ریت در بلاگ خود اینطور نوشته است:

زمانی که کاربری وارد یک سایت می‌شود، یک نشست یا session آغاز می‌شود و یک درخواست به سرور آنالیتکس (Analytics) ارسال می‌شود. اگر تا پایان این نشست درخواست دیگری از سمت آن User ارسال نشود با مفهوم Bounce مواجه شده‌ایم. هر نشست معمولا 30 دقیقه است. یعنی اگر کاربر تا 30 دقیقه بعد از باز شدن سایت صفحه دیگری را نبیند، یک Bounce به حساب می‌آید.

کار را سخت نکنیم، Bounce Rate چیز پیچیده‌ای نیست. اگر بخواهم آن را در یک جمله بنویسم می‌‌گویم:

کاربر بدون اینکه در بین صفحات سایت گردش کند سایت را ترک می‌کند

هدف از به کارگیری بانس ریت چیست؟

به کمک این پارامتر میزان جذابیت صفحات مشخص می‌شود. یک سایت که بانس ریت پایینی دارد کاربر را ترغیب به دیدن صفحات بیشتر می‌کند و کاربر هم عمیق‌تر درون سایت را کاوش می‌کند. در نقطه مقابل، سایت با Bounce Rate بالا به احتمال زیاد (نه همیشه) مشکلی دارد. که کاربر به دیدن یک صفحه قانع شده و دوست ندارد درون سایت گردش کند.

آیا بانس ریت بالا همیشه بد است؟

شاید جواب برایتان عجیب باشد اما خیر. به هیچ وجه اینطور نیست.

گوگل در بلاگ خود به این سوال اینطور جواب داده است: It Depends ( بستگی دارد )

واقعا اینطور نیست که همیشه نرخ پرش بالا فاجعه باشد. این عدد وابسته به کاری است که انجام می‌دهیم. این مقدار کاملا به کسب و کار ما و نوع فعالیتمان در سایت بستگی دارد. گوگل درک می‌کند که ماهیت بعضی از سایت‌ها طوری است که کاربر نیازی به گردش در سایت ندارد. چند مثال را با هم ببینیم.

  • کسی که در گوگل عبارت “قیمت دلار” را جستجو می‌کند معمولا بعد از دیدن صفحه موردنظر تعامل دیگری با سایت ندارد و صفحه را می‌بندد.
  • یک شخص برای معرفی خودش یک سایت تک صفحه‌ای یا به اصطلاح Singe Page راه انداخته و آثارش را منتشر می‌کند. کاربر چطور بین صفحات دیگری که وجود ندارند بچرخد؟
  • یک سایت دیکشنری را در نظر بگیرید. وقتی مثلا شما دنبال معنی کلمه “Software” هستید، بعد از دیدن ترجمه فارسی به احتمال زیاد کارتان با سایت تمام شده است.
  • سایت‌های خبری بین گوگل جایگاه خاصی دارند و صفحاتشان به سرعت ایندکس می‌شوند. فرض کنید کاربر دوست دارد یک خبر فوری و مهم که منتشر شده را بخواند و سایت را ترک کند.

برای فعالیت‌هایی مثل قیمت ارز و سکه، دایره لغات، صفحات معرفی تک‌صفحه‌ای یا ( Single Page )، سایت‌های نوبت‌دهی و غیره که درگیری ( Interactive ) کمتری با کاربر دارند، نرخ پرش کمی بیشتر از حد معمول است و هیچ جای نگرانی‌ای نیست. ( البته به شرطی که نرخ فضایی نباشد )

اما از طرفی سایت‌های آموزشی، سایت‌های محتوامحور، سایت‌های مجله‌ای و در کل رسانه‌هایی که تاکید آن‌ها بر ارائه مستمر محتوا است و صفحات مختلفی دارند باید بانس ریت کمی داشته باشند.

پس چه عددی برای Bounce Rate مناسب است؟

ببینید اینطور نیست که من یک عدد مشخص کنم و توافق کنیم مثلا بانس ریت 70 وحشتناک است و یا بانس ریت 40 خارق العاده است. واقعا اینجور نیست. همانطور که توضیح دادم باید بینیم سایت در چه حوزه‌ای فعال است. و یک نکته بسیار مهم:

مهم نیست نرخ پرش چقدر باشد. تلاش شما برای کاهش این عدد بسیار مهم است

اما اگر بخواهم چند عدد را مثال بزنم. بانس ریت زیر 40 درصد خوب است. بین 40 تا 60 متوسط است و بالاتر از 60 جای فکر و نگرانی دارد.

چطور بانس ریت سایت خود را کاهش دهیم؟

حالا که مفهوم نرخ پرش را درک کردیم، باید وارد عمل شده و سعی کنیم این عدد را بهتر کنیم. این موارد حاصل تجربیات من و چند رفرنس بسیار معتبر است.

معرفی 10 عامل کاهش بانس ریت یا Bounce Rate | تیک تاک تک

1. سرعت بارگذاری سایت

در جلسه آموزشی سئو تکنیکال یا Technical Seo درباره سرعت لود سایت حرف زدیم. اینجا هم دوباره تکرار می‌کنم که این موضوع بسیار مهم است. اگر سرعت بارگذاری سایت شما به قدری کند باشد که کاربر شما را کنار گذاشته و سراغ لینک‌های دیگر برود، دیگر هیچ بازدید‌کننده ای وجود ندارد که گردش در صفحات هم وجود داشته باشد. مرتب با ابزارهای تست سرعت سایت خود را آنالیز کنید.

2. طراحی جذاب سایت

یک مثال قدیمی داریم که می‌گوید عقل مردم به چشمشان است. شاید چندان جالب نباشد اما در دنیای وب دقیقا همینطور است. اگر سایت کسل کننده و بی‌روحی داشته باشید کاربران رغبتی ندارند که در سایت بمانند. سعی کنید از گرافیک قابل قبول و جذابی در سایت خود استفاده کنید.

3. طراحی نسخه موبایل

در بررسی الگوریتم های گوگل توضیح دادم که طراحی نسخه ریسپانسیو برای سایت دیگر یک انتخاب نیست. صفحات خود را بررسی کنید و تست کنید که مشکلی در دستگاه‌های موبایلی نداشته باشند.

4. انواع محتوا را در سایت خود به کار ببرید

چیزی که در اوایل کار تیک تاک تک آرزوی ما بود و سعی داشتیم انواع مالتی‌مدیا را در رسانه خود به کار ببریم. فراموش نکنید که محتوا فقط متن نیست و گوگل امروز به خوبی تصویر و ویدئو را هم پردازش می‌کند. سعی کنید تا حد امکان از تصاویر اختصاصی و جذاب استفاده کنید.

5. با محتوای خود کاربر را شگفت زده کنید

من وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنم و وارد یک سایت می‌شوم، اگر آن سایت ارائه ضعیفی داشته باشد و ناامیدم کند، شانس برگشتنم به همان سایت تقریبا صفر است. چیزی برای ارائه داشته باشید که دهان همه را باز نگه دارد و باور کنید اگر کمی تلاش کنید کار سختی نیست. هیچوقت کاربر را گول نزنید و سعی نکنید با روش‌های کلاه سیاه فقط برای خودتان ترافیک جمع کنید. من دیدم کسانی که برای یک سری کلمات کلیدی سایت را بهینه کرده‌اند اما محتوا چیزی نیست که نیاز کاربر را برطرف کند. متاسفانه در ایران تعداد این سایت‌ها کم نیست.

6. از تبلیغات Popup دوری کنید

دشمنی من با پاپ آپ به مدت‌ها قبل برمی‌گردد. تقریبا از همان اوایلی که سر و کله‌اش در صفحات وب پیدا شد میانه خوبی با هم نداشتیم. اما بحث فقط من نیستم. باور کنید تبلیغات پاپ آپ مضر هستند و کاربر را اذیت می‌کنند. زمانی که کاربر به سایت اعتماد کرده و بین نتایج ما را انتخاب می‌کند، درست نیست با تبلیغاتی که از هر طرف سایت بر سرش می‌ریزد کاری کنیم تا فرار کند. اگر هم این نوع تبلیغات را دوست دارید و حس می‌کنید باید نکته مهمی را به کاربر نشان دهید. تبلیغ را طوری طراحی کنید که یک بار اجرا شود و کاربر به راحتی بتواند آن را ببند.

7. تبلیغات افراطی را کنار بگذارید

سایت‌هایی را می‌شناسم که حاضرند با ماهی 10 هزار تومان تبلیغات بگیرند و بعضی از Plan های تبلیغاتی خود را اجاره دهند. هیچوقت فراموش نکنید که تبلیغات فقط یک روش درآمدزایی است و نباید کاربر را قربانی تبلیغات بکنید. همچنین تبلیغات زیاد باعث می‌شود گوگل هم به شما بدبین شود. در پست معرفی انواع الگوریتم های گوگل درباره این تنبیه‌ها صحبت کردم. پس برای کاهش بانس ریت سایت را از تبلیغات آزاردهنده پاک کنید.

8. لینک‌سازی داخلی را جدی بگیرید (مهم)

بهترین روش برای کاهش بانس ریت سایت استفاده از لینک‌های داخلی است. باید به خوبی صفحات سایت را به هم وصل کنید. طوری که کاربر مرتب صفحات مختلف شما را پیدا کند. این کار را ادامه دهید تا وقتی کاربر به خودش بیاید و ببیند غرق در صفحات سایت شده و مدت زیادی در سایت مانده است. این کار نیاز به کمی هنر و خلاقیت دارد. سعی کنید دقیقا جایی که نیاز است یک لینک مرتبط از صفحات خود را قرار دهید تا کاربر بدون فکر وارد آن صفحه شود.

9. فکری به حال لینک‌های خراب بکنید

Broken Links یا لینک‌های خراب تمام زحمت ما را به باد می‌دهند. فکر کنید کاربر تصمیم گرفته بین صفحات گردش کند ولی آن صفحه اصلا وجود نداشته باشد. با این کار به راحتی ما را کنار می‌گذارد. به کمک ابزار بررسی لینک‌های شکسته سایت، ببنید که سایتتان چه وضعیتی دارد. ( تا 3000 لینک رایگان بررسی می‌شود | برای سایت‌های کوچک تا متوسط مناسب است ) یک ابزار آنالیز لینک های خراب هم وجود دارد که کاملا رایگان است و به خوبی کار می‌کند.( فقط حتما دقت کنید که باید Ip خود را عوض کنید )  اگر سایتتان وردپرسی است به راحتی با افزونه Broken Link Checker سایت را به صورت رایگان آنالیز کنید. ( در مخزن وردپرس هم موجود است اما یک نکته: زمانی که مقاله را می‌نویسم این پلاگین 600 هزار نصب فعال داشته اما دو سالی می‌شود که آپدیت نشده است )

10. یک صفحه 404 اختصاصی بسازید

یک صفحه 404 اختصاصی بسیار به نگه داشتن کاربر در سایت کمک می‌کند. فرض کنید یک صفحه از سایت که رتبه خوبی دارد به هر دلیل حذف شود، حالا کاربری در نتایج شما را پیدا می‌کند و با یک جمله خشک و خالی “صفحه پیدا نشد” مواجه می‌شود. احتمال اینکه سایت را ترک کند بسیار زیاد است. اما اگر یک صفحه 404 اختصاصی باحال داشته باشید که هم از کاربر عذرخواهی کنید هم صفحات جذاب دیگر را به او معرفی کنید اوضاع فرق می‌کند. شانس گردش در صفحات بیشتر می‌شود.


حرف آخر و یک نکته بسیار بسیار مهم:

Bounce Rate به این معنی نیست که کاربر وارد یک صفحه شده و بلافاصله به نتایج جستجو برگردد. بانس ریت را Pogo Sticking یا حتی Dwell Time اشتباه نگیرید. بانس ریت یعنی چرخش کاربر در صفحات سایت