شنیدن کلمه Copywriting شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ فکر می‌کنید موضوع درباره حق قانون نشر یا حقوق مولف است؟ خود من که اولین بار فکر می‌کردم کپی رایتینگ یعنی کسی که کپی رایت را رعایت می‌کند (: چه روزهایی داشتیم. به هر حال در این پست تصمیم دارم درباره این صحبت کنم که کپی رایتینگ چیست ، چه فاکتورهایی مهمی از ما کپی رایتر می‌سازد و چند نمونه کپی رایتینگ موفق را با هم مرور خواهیم کرد. همینطور راجع به درآمد کپی رایترهای ایرانی و خارجی هم گپ کوتاهی خواهیم داشت. همراهِ تیک تاک تِک باشید 🙂

اینم بخونید بد نیست: درآمد تولید محتوا در ایران و خارج چقدر است؟ (جدید)

کپی رایتینگ چیست

کپی رایتینگ یعنی تبلیغ کردن برای یک برند و مطرح کردن آن! به زبان ساده‌تر، کپی رایتینگ یعنی شما افراد را وسوسه کنید تا محصول شما را بخرند. از چه راهی؟

هنر نوشتن!

در واقع کار یک کپی‌رایتر این است که با استفاده از علم روانشناسی، رعایت اصول ادبی و نوشتاری و مفاهیم بازاریابی و فروش مردم را به

خرید یک محصول ترغیب کند.

تمام تبلیغات تلویزیونی، بروشورها، بیلبوردهای شهری و غیره کار یک کپی رایتر ماهر است که با کوتاه کردنِ سخن، در کمترین زمان ممکن مفهوم را به مخاطب می‌رساند و احساسات او را برمی‌انگیزد. کپی رایتینگ یا نوشتن محتوای تبلیغاتی به برندها کمک میکند تا محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند.

شما با داشتن هنر کپی رایتینگ یک متن جذاب و گیرا تولید کرده و خواننده را متقاعد میکنید که این متن دقیقا همان چیزی است که او به دنبال آن بود.

نمونه های جالب و موفقِ کپی رایتینگ

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که یک متن تبلیغاتی شما را به شدت مجذوب کرده و فکر شما را ساعت‌ها درگیر خودش کرده باشد. مانند شعار تبلیغاتیِ:

«گندم از گندم بروید، هی دی ز جو»

که در نگاه اول شما را درگیر معنی خود میکند و باعث می‌شود شما به آن توجه کنید. نوشتن یک متن که بیننده را به خود جذب کند، هنر کپی رایتینگ است.
به عنوان مثال شعار تبلیغاتی تکدانه: «طبیعیه که منو میخوای!» یک شعار ساده ولی جذاب است. استفاده از ایهام و چند معنایی در این جمله باعث جذب مخاطب می‌شود.

اصول کپی رایتینگ را بشناسید | 11 اصل مهم که هر کپی رایتری باید بلد باشد

در ادامه با 11 اصل کپی رایتینگ آشنا می‌شویم:

1 – اول تحقیق کنید بعد بنویسید

تحقیق یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عوامل موفقیت متن تبلیغاتی است. هر چقدر اطلاعات شما در مورد موضوع انتخابی بیشتر باشد، متن شما گیرایی بیشتر داشته و مشتری بیشتری را به خود جذب می‌کند.

بهترین کپی رایترها کسانی هستند که مدام در حال تحقیق و افزایش اطلاعات خود هستند. هر چقدر اطلاعات شما در مورد موضوع هدف بیشتر باشد، منابع بیشتری برای خرج کردن در متن دارید.

همه دیوید اگیلوی را به عنوان پدر علم کپی رایتینگ می‌شناسند. او یکی از بزرگترین نویسندگان شعارهای تبلیغاتی بود‌. دیوید اگیلوی اعتقاد داشت که تبلیغ باید بتواند فروش را افزایش دهد. یکی از جملات معروف دیوید اگیلوی در مورد کپی رایتر موفق این بود که:

ذهن آگاه خود را مملو از اطلاعات کنید تا همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید

جمله معروف او نشان می‌دهد که یک کپی رایترموفق باید مدام در حال جست و جو و کسب اطلاعات جدید باشد تا بتواند شعار تبلیغاتی مناسب هر برند را خلق کند.

2 – تیتر جذاب بزنید و مخاطب را میخکوب کنید!

شاید بپرسید تیتر جذاب باید چطور باشد. تیتر باید جذابیت و گیرایی داشته باشد. اگر عنوان متنی جالب نباشد کسی را درگیر خود نمی‌کند و در نتیجه مخاطبان بی‌تفاوت از کنار متن تبلیغاتی می‌گذرند.

هر چقدر تیتر شما جذابیت بیشتری داشته باشد، افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند و خواننده را ترغیب می‌کند که متن را ادامه بدهد. اگر تیتر شما از جذابیت کلامی برخوردار نباشد، طبیعتا افراد علاقه ای به خواندن بقیه متن پیدا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند وقت خود را تلف نکنند.

برای اینکه یک تیتر قدرتمند داشته باشید، ابتدا متن خود را کامل کنید. پس از اتمام متن، بهترین و قوی ترین عبارات داخل متن خود را گلچین کرده و در نهایت عبارتی که مقصود متن شما را واضح‌تر و بهتر نشان می‌دهد را به عنوان تیتر انتخاب کنید. در این حالت هم متن و هم تیتر یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند که باعث جذب افراد بیشتری می‌شود.

عنوان باید سریع، خاص و قابل فهم باشد. تیترها و عناوینی که پیچیده و مبهم هستند معمولا خواننده را گیج می‌کنند. شما باید در تیترها در سریع‌ترین حالت ممکن به خواننده این نکته را برسانید که از خواندن این متن چه سودی عایدش می‌شود تا او به خواندن ادامه متن تبلیغاتی ترعیب شود.

تیتر باید بیان‌کننده مشکلات و یا خواسته مخاطب باشد. تیتر خبری و تیترهایی که حس کنجکاوی را در خواننده بیدار می‌کند، با تمام جذابیت‌هایش، در رده‌های آخر قرار دارد. شما باید سلیقه مخاطب خود را بشناسید و متنی تولید کنید که مورد علاقه او باشد.

3 – یک گوشه دنج و امن داشته باشید

یک محیط کار آرام، به دور از هر گونه سر و صدا، باعث به وجود آمدن یک متن قوی و پر از خلاقیت می‌شود. گاهی تمام آنچه می‌خواهیم بنویسیم در فکر ما است، اما آنقدر محیط اطرافمان برای نوشتن شلوغ و نامناسب است که ایده‌ها یکی پس از دیگری از فکر ما به پرواز درمی‌آیند و از بین می‌روند!

یک محیط امن و دنج پیدا کنید. به همه اطلاع بدهید که تا چند ساعت با شما کاری نداشته باشند. در اتاق را ببندید، تلفن همراه خود را خاموش کنید. هر چیزی که حس می‌کنید در وسط کار به آن احتیاج پیدا می‌کنید را از قبل دمِ دستِ خود قرار دهید، در هر جا از اتاق که احساس راحتی می‌کنید، بنشینید و شروع کنید. بی‌وقفه هر چیزی که به ذهنتان می‌آید را بنویسید‌. نگران مفهوم و محتوا نباشید، بعد از اتمام کار متن خود را بخوانید و هر جا که نامناسب بود را تغییر دهید.

4 – قانون قلم قرمز را رعایت کنید

قلم قرمز یار همیشگی ویراستارها است. کار آنها بررسی متن نویسندگان و حذف اضافات آن با قلم قرمز است. ویراستارها هر جمله یا کلمه اضافی را حذف می‌کنند و متن نهایی را آماده می‌کنند. شما هم راه ویراستارها را در پیش بگیرید.

یک قلم قرمز دست گرفته، متن خود را از ابتدا بخوانید، ویرایش کنید و تقریبا ۳۰ درصد متن را که احساس می‌کنید مناسب نیست، حذف کنید. با این کار کیفیت متن خود را بالا برده و یک متن ارزیابی شده به مخاطب ارائه می‌کنید.

5 – برای مخاطب تصویرسازی کنید

یک کپی رایتر باید تصویرسازِ خوبی هم باشد. بارها برای همه ما اتفاق افتاده که با شنیدن موسیقی، خواندنِ داستان یا تماشای فیلم در ذهن خود شروع به تصویرسازی کردیم. بسیار پیش آمده که یک داستان با شخصیت‌های مختلف بسازیم و با موضوعی که دیدیم یا شنیدیم تطبیق بدهیم. این کار باعث می‌شود تا مدت‌ها فکر ما درگیر آن موضوع باشد.

شما به عنوان یک کپی رایتر دقیقا همین وظیفه را دارید. باید ذهن مخاطب خود را مدت ها مشغول کنید. کاری کنید که مکث کند، درگیر شود و پاسخ بدهد. یکی از این راه‌ها ساختِ داستان و ایجاد شخصیت برای برندها است.

شما با ساخت این شخصیت‌ها باعث ماندگاری نامِ یک برند در ذهن مخاطب می‌شوید. همچنین می‌توانید از جملات تصویری برای انتقال سریع اطلاعات به مخاطب استفاده کنید. این نوع محتوا که همراه تصویر و داستان است ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته و احتمال تبدیل شدن مخاطب به مشتری را افزایش می‌دهد.

6 – اعتمادسازی کنید

در هر رابطه‌ای اعتماد حرف اول را می‌زند. اگر بین شما و مخاطب اعتماد ایجاد شود، می‌توانید با او وارد تعامل شده و حتی او را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. البته این را به خاطر داشته باشید که باید از راه درست وارد شوید، یک خطای کوچک باعث می‌شود تمام اعتماد به دست آمده از بین برود.

سابقه کاری، گارانتی، ضمانت‌نامه، جوایز و مقام هایی که یک برند کسب کرده، کتاب‌ها و مقالات نوشته شده، افراد مطرحی که در آن برند مشغول به کار هستند، استاندارد، رتبه، تبلیغات رسانه‌ای و غیره همگی باعث به وجود آمدن یک اعتماد و امنیت بین مخاطب و برند می‌شود.

به عنوان کپی رایتر سعی کنید در متن‌های تبلیغاتی خود به کاربر حس اعتماد را منتقل کنید

7 – ساده بنویسید

هر چقدر متن شما روان‌تر و ساده‌تر باشد، خواندنی‌تر و قابل اعتمادتر هم می‌شود. حس صمیمیت بین شما و مخاطب از طریق کلام شما انتقال پیدا می‌کند.

ساده‌نویسی باعث ایجاد حس اطمینان و اعتماد مخاطب به شما شده و خواننده راحت‌تر می‌تواند با شما همراه شود. این همراهی منجر به درک جزئیات نوشته شما شده و بیشتر در ذهن او جای می‌گیرد. مخاطب دوست دارد با او بدون پرده و ساده صحبت شود تا بتواند گام به گام با شما همراه شود‌.

به عنوان مثال شعارِ معروف مک دونالد:《من عاشقش هستم!》یک نمونه ساده و در عین حال تاثیرگذار است که برای همیشه در ذهن مخاطب جای می‌گیرد و می‌توان با اطمینان گفت که هیچکس آن را فراموش نخواهد کرد!

8 – بروز باشید

یکی از رازهای موفقیت کپی‌رایترها بروز بودن و گسترش شبکه دانش آنها است. یک کپی رایتر بعد از توانایی بالا در نوشتن، باید یک محقق حرفه ای هم باشد تا بتواند جدیدترین اطلاعات را در مورد حوزه کاری خود کسب کند.

مطالعه مداوم، پیگیری مستمر اخبار و ارتباط با افراد خبره باعث می‌شود نیازهای مخاطب را شناسایی کنید، آنها را بشناسید و متناسب با احتیاج آن ها محتوا و شعار تبلیغاتی تولید کنید. یک کپی رایتر حرفه‌ای حواسش هست که از غافله جا نماند!

9 – به محتوای خود رنگ بپاشید

در دنیای آنلاین امروز هر چه یک نوشته رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، بیشتر به چشمِ مخاطب می‌آید. مهم‌ترین کار یک Copywriter در تبلیغات و نوشتن محتوای تبلیغاتی، دیده شدن است. یک متن در وهله اول باید مخاطب را به دام بیاندازد و چشم او را درگیر خود کند. اما چگونه مخاطب را درگیر کنیم؟

  • هر چقدر فونت نوشته شما مناسب و به اندازه کافی بزرگ باشد، مخاطب ارتباط بیشتری با آن می‌گیرد.
  • محتوای خود را لیست (Bullet) کنید تا بیشتر به چشم بیاید.
  • هر چه پاراگراف‌ها و خط‌ها کوتاه‌تر باشند، تعامل افراد با متن بیشتر خواهد شد. اکثر افراد حوصله خواندن مطالب بلند را ندارند و از آن سرسری عبور می‌کنند.
  • از نقل قول استفاده کنید.
  • در متن خود تنوع داشته باشید. گاهی یک نوشته را Bold یا پررنگ کنید تا اهمیت آن را نشان دهید و یا زیر بخشی از متن خط بکشید.
  • از پرانتز، فلش، نقطه، ویرگول و سایر علائم برای انتقال ساده‌‌تر مفهوم به مخاطب استفاده کنید.

10 – بازی احساسات راه بیاندازید

یکی از اصلی‌ترین اصول کپی رایتینگ، بازی با احساسات مخاطب است! گاهی گفتن از مزایای محصول، قیمت، ویژگی‌ها و غیره به تنهایی کافی نیست و باید کمی احساسات را چاشنی متن‌های تبلیغاتی خود بکنید.

احساسات مخاطب مانند غم، شادی، ترس، گناه و غیره را نشانه بگیرید و با تحت تاثیر قرار دادن مخاطب یک محتوای موفق و پربازدید تولید کنید.

11 – در کپی رایتینگ فقط لب و دهان نباشید

این روزها فضای مجازی پر شده از ادعاهای پوچ و بی‌پایه و اساس! هر کسی برای جذب مخاطب محتوایی غیرقابل اثبات تولید می‌کند. چند نمونه از آنها را با هم ببینیم:

  • کوچک کردن بینی بدون عمل!
  • لاغری در بیست دقیقه!
  • در چند دقیقه پوستی صاف و بدون لک داشته باشید!

ادعاهایی که هیچ پایه و اساسی نداشته و صرفا جهت جذب مخاطب نوشته شده‌اند. اما این روزها مخاطب باهوش شده و دیگر گولِ این محتواهای زرد را نمی‌خورد.

مخاطبِ باهوش به دنبال نتیجه‌های واقعی و آمار و ارقام رسمی و معتبر می‌گردد. شما با استفاده از شواهد و مدارک رسمی و تایید شده در متن خود می‌توانید اعتماد مخاطب را جلب کرده و از او یک مشتری ثابت بسازید.

درآمد شغل کپی رایتینگ در ایران و خارج از ایران چقدر است؟

همیشه گفتم که درآمد در یک شغل یا یک صنف بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد و می‌تواند بسیار متغیر باشد. همیشه می‌توانید جراحی را پیدا کنید که ماهی 20 میلیون تومان درآمد دارد، از آنطرف جراحی هم پیدا می‌شود که ماهانه نزدیک به نیم میلیارد تومان درآمد دارد!

در کپی رایتینگ هم اوضاع همینطور است. هر چند در کشورهای پیشرفته یک متوسط حقوق سالانه برای کپی‌رایترها مشخص شده اما افرادی خلاقی وجود دارند که از این عدد هم بسیار بالاتر می‌روند. در کشور ما هنوز کپی رایتنیگ آنطور که برازنده آن است، حضور فعال نداشته و کسب و کارهای کوچک هنوز استقبال زیادی از کپی رایتینگ نکرده‌اند.

در همین شرایطِ ایران هم یک کپی رایتر می‌تواند ماهی 200 هزار تومان پول در بیاورد، کپی رایتری هم پیدا می‌شود که ماهی 20 میلیون تومان درآمد داشته باشد. پس در کپی رایتینگ مثل سایر مشاغل تخصص، مهارت، تجربه، خلاقیت و غیره تاثیر بسیار زیادی در درآمد فعالان این حوزه دارد.

متوسط درآمد کپی رایتینگ در آمریکا

با توجه به اطلاعات سایتِ معتبرِ Indeed.com یک کپی رایتر با 2 تا 3 سال سابقه کار، داشتن مدرک لیسانس مرتبط با شغل و داشتن استانداردهای اولیه کپی رایتینگ به طور میانگین سالانه 60.000 دلار و ماهانه 4.200 دلار درآمد کسب می‌کند.

متوسط درآمد کپی رایتینگ در آمریکا

متوسط درآمد کپی رایتینگ در ایران

در ایران اوضاع کمی متفاوت است. هنوز این شغل به اندازه شغلِ کارشناس تولید محتوا در ایران همه‌گیر نشده است و افراد کمی در حوزه کپی رایتینگ به شکل جدی فعالیت می‌کنند.

اطلاعاتِ دقیقی از حقوق دریافتی کپی رایترهای ایرانی در دست نیست. این افراد در آزانس‌های تبلیغاتی و کسب و کارهای مختلف به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مشغول به کار هستند. بعضی از کپی رایترها هم فریلنسر هستند و هم برای شرکت‌های مختلف کار می‌کنند.

میانگین درآمد کپی رایترهای تمامِ وقتِ ایرانی در سالِ 1399 به طور تقریبی ماهانه 2 تا 4 میلیون تومان در ماه است

متوسط درآمد کپی رایتینگ در ایران

معرفی چند کتاب کپی رایتینگ برای شروع کار

همان طور که در بخش‌های بالایی گفتم، یک کپی رایتر موفق باید بروز باشد. یکی از راه‌های بروزرسانی مطالعه کتاب در زمینه کپی رایتینگ است. در ادامه به معرفی چند کتاب مفید و کاربردی در زمینه کپی رایتینگ پرداخته‌ام:

  • همه نویسنده ایم_آن هندلی
  • آگهی نویسی متفاعد کننده_اندی ماسلن
  • چگونه تبلیغ پولساز بنویسیم؟_راهنمای نگارش متن موثر در فروش بیشتر_ریچارد بایان
  • بازاریابی محتوا_با محتوا به سودآفرینی برسید_لیسی باگز
  • ماشین محتوا_دن نوریس
  • راهنمای تولید محتوا برای فریلنسرها_مریدو کولاررلف

ختمِ کلام | جمع بندی موضوع کپی رایتینگ

در این مطلب بررسی کردیم که کپی رایتینگ چیست و همینطور نمونه‌های موفق کپی رایتینگ را مرور کردیم. در ادامه با 11 اصل کپی رایتینگ برای شروع کار در این حرفه آشنا شدیم. درآمد کپی رایترهای ایرانی و خارجی را تخمین زدیم و در آخر چند کتاب کپی رایتینگ مطرح در دنیا را معرفی کردیم.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و یک شروع طوفانی در دنیای کپی رایتینگ داشته باشید. می‌دانید که این مطلب فقط مقدمه کپی رایتینگ را توضیح داد و برای حرفه‌ای شدن نیاز به مطالعه بیشتر و صد البته تمرین بیشتر هم دارید. فراموش نکنید که تجربیات خود را با ما و کاربرانِ تیک تاک تِک به اشتراک بگذارید 🙂

به این مطلب چند می‌دید؟
[تعداد رای: 2]