Meta Description یا تگِ توضیحات یک اِلِمان (Element) در زبان نشانه گذاری HTML است که چکیده و خلاصه یک صفحه وب را مشخص می‌کند. این توضیحات هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو می‌تواند مفید باشد. کاربران در صفحه نتایج جستجو با مطالعه تگ توضیحات درباره آن صفحه وب اطلاعاتِ کلی کسب می‌کنند و موتورهای جستجو هم به کمک Meta Description به محتوای صفحه پی می‌برند. در این پست بررسی می‌کنیم که متا دیسکریپشن چیست و درباره نحوه نوشتن توضیحات متا گفتگو خواهیم کرد. همراهِ تیک تاک تِک باشید 🙂

تبلیغات

اینم بخونید بد نیست: سئو داخلی چیست و شامل چه چیزهایی می‌شود؟

Meta Description چیست؟

Meta Description مثل Meta Title یکی از تگ‌های HTML است که در قسمت head کدهای HTML قرار می‌گیرد. این تگ‌ها به طور مستقیم در صفحه وب دیده نمی‌شوند و جزء بدنه اصلی صفحه وب به حساب نمی‌آیند.

قرار دادن محتوا در تگِ متا دیسکریپن اختیاری است. بعد از انتشار یک صفحه در وب و ایندکس شدن آن، موتورهای جستجو در صفحه نتایج (SERP) توضیحاتِ این تگ را با فونتی کوچکتر از فونت Title نمایش می‌دهند.

تگ توضیحات در صفحه نتایج جستجو به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

meta description چیست و چطور در صفحات نتایج جستجو نمایش داده می شود؟

تگ توضیحات در کدهای سایت به شکل زیر دیده می‌شود:

<meta name=”description” content=”This is TicTacTec Meta Description” />

یا در بخش کدهای سایت، متای دیسکریپشن به این شکل نمایش داده می‌شود:

تعریف متا دیسکریپشن در کدهای HTML صفحه اصلی سایت تیک تاک تِک

چطور محتوای تگ توضیحات یک صفحه را مشاهده کنیم؟

  • روی قسمتی از مرورگر خود راست کلیک کرده و گزینه View page source را بزنید. (در بعضی از مرورگرها ممکن است این گزینه به شکل دیگری نشان داده شود)
  • در محتوای این صفحه به دنیال کدی با شروعِ <meta name=”description” بگردید
  • هر چیزی که مقابل content و داخل “” قرار گرفته است، محتوایِ متا دیسکریپشن آن صفحه است

نکته: در بیشتر مرورگرها با زدن کلیدهای ترکیبی CTRL + U می‌توانید کدهای یک صفحهِ وب را مشاهده کنید.

چرا نوشتن توضیحات متا برای صفحات مختلف سایت مهم است؟

از آنجا که محتوا تگِ توضیحات در صفحه نتایج جستجو (SERP) به عنوان یک پارامتر پیش‌فرض وجود دارد متوجه اهمیت این تگِ HTML خواهیم شد. در 10 لینک هر صفحه جستجو 10 تگ توضیحات وجود دارد و کاربران با مطالعه آنها می‌توانند روی بهترین و مرتبط‌ترین لینک‌ها کلیک کنند.

به این ترتیب تگِ توضیحات اگر مناسب باشد، می‌تواند نرخ کلیک (CTR) سایت را افزایش دهد و در حالت کلی باعث افزایش ترافیک سایت شود.

اینم بخونید بد نیست: 5 راهکار بلندمدت برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل

آیا گوگل Meta Description را یک فاکتور رتبه بندی در نظر می‌گیرد؟

گوگل در دسامیر سال 2009 میلادی اعلام کرد که دیگر از Meta Description به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی صفحات وب استفاده نمی‌کند (لینک منبع به بلاگِ گوگل) پس بهینه کردن این تگ هیچ تاثیر مستقیمی در رتبه گرفتن سایت شما در نتایج جستجو ندارد. فراموش نکنید تاثیر توضیحات متا در سئو به شکلِ مستقیم صفر است.

اینم بخونید بد نیست: الگوریتم های گوگل برای سئو را بشناسید

آیا گوگل Meta Description ما را تغییر می‌دهد؟

بله. احتمالا برای شما هم پیش آمده که تگِ توضیحات را به سلیقه خودتان نوشته باشید، بعد در صفحه نتایج ببینید که گوگل به جای نوشته شما یک بخش از محتوای صفحه را به عنوان تگ توضیحات به کاربر نمایش می‌دهد.

قبلا در مطلبِ معرفیِ تگِ تایتل و تاثیری که در سئو دارد توضیح دادم که چرا گوگل تگ عنوان را تغییر می‌دهد. قبل از اینکه دلایلِ تغییر تگ توضیحات توسط گوگل را بررسی کنیم، این نکته را فراموش نکنید که تگِ عنوان و تگِ توضیحاتی که ما می‌نویسیم جنبه پیشنهادی به موتورهای جستجو دارد. یعنی آنها می‌توانند محتوای این صفحات را تغییر دهند.

اگر این کارها را انجام دهید احتمالا گوگل تگِ توضیحات صفحه شما را تغییر خواهد داد:

  • توضیحاتِ متا شما با عبارتی که کاربر جستجو کرده همخوانی ندارد
  • توضیحاتِ متا شما بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه است و موتور جستجو فقط بخشی از آن را نمایش می‌دهد
  • توضیحاتِ متا شما هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد
  • در کدهای HTML یک صفحه بیشتر از چند تگِ متا دیسکریپشن قرار داده‌اید
  • هیچ محتوایی در Meta Description صفحه وارد نکرده‌اید
  • و …

اینم بخونید بد نیست: Technical Seo یا سئو تکنیکال چیست و شامل چه چیزهایی می‌شود؟

نحوه نوشتن توضیحات متا به شکل حرفه‌ای

بعد از تعریف متا دیسکریپشن و اینکه فهمیدیم متا دیسکریپشن چیست ، باید نحوه نوشتن توضیحات متا به شکل حرفه‌ای را یاد بگیریم. هنگامی که می‌خواهید سراغِ نوشتن تگ توضیحات یک صفحه وب بروید، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

1 – به طولِ تگ توضیحات دقت کنید

با در صفحه نتایج جستجو محدودیت فضا داریم. باید تگ توضیحات خود را طوری بنویسید که در این فضا به خوبی نمایش داده شود. هر چند چیزی به اسم “تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن تگ توضیحات” وجود ندارد، اما بهتر است طولِ متا دیسکریپشن شما بینِ 120 تا 150 کاراکتر باشد.

2 – کلمه کلیدی خود را در تگ توضیحات بیاورید

هر چند استفاده از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن تاثیر خاصی در رتبه گرفتن سایت ندارد، اما آوردن کلمات کلیدی در توضیحات متا می‌تواند نرخ کلیک را افزایش دهد. اگر در عبارت جستجو شده کاربر کلمه کلیدی هدف شما قرار داشته باشد، گوگل آن را برجسته (Bold) می‌کند. به این ترتیب بیشتر به چشم کاربر می‌آید.

3 – تگ توضیحات را کاربردی و مفید بنویسید

استفاده مکرر از کلمات کلیدی در Meta Description نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه می‌تواند کاربران را هم فراری بدهد. همینطور باعث می‌شود موتورهای جستجو متا تگ توضیحاتی که نوشته‌اید را نادیده بگیرد. پس توضیحات متا را طوری بنویسید که برای کاربر خوانا باشد و بتواند در تصمیم گیری او برای کلیک روی لینک سایت شما تاثیر بگذارد.

4 – برای هر صفحه یک متا دیسکریپشن منحصر به فرد بنویسید

همانطور که توصیه می‌شود Title Tag هر صفحه را منحصر به فرد بنویسید، توصیه می‌شود Meta Description هر صفحه را هم Unique بنویسید. اگر متا دیسکریپشن شما در تمامِ صفحات سایت یکسان باشد، احتمالا مشکلات زیادی مثل Duplicate Content برایتان پیش خواهد آمد. البته اگر در وردپرس از Yoast Seo استفاده می‌کنید، این افزونه اجازه می‌دهد قسمت اولِ متن را برای تگ توضیحات لحاظ کنید و جلوی تکراری شدن آن را بگیرید.

5 – تگ توضیحات را کاملا مرتبط با محتوای صفحه بنویسید

کاربر عبارت “بهترین نسخه لینوکس برای شروع” را جستجو می‌کند. سایت شما در لینکِ اول نتایج جستجو قرار دارد. کاربر متا دیسکریپشن صفحه شما را می‌خواند و می‌بیند که درباره توزیع‌های مختلف لینوکس توضیح داده‌اید. اما وقتی روی لینک شما کلیک می‌کند یک محتوا درباره “دوره‌های آموزشی لینوکس برای تازه کارها” به او نشان داده می‌شود. این یعنی نحوه نوشتن توضیحات متا به بدترین شکل ممکن بوده است. تگ توضیحات را کاملا مرتبط با صفحه‌ای که کاربر می‌خواهد وارد آن شود بنویسید.

چند نمونه خوب و موفقِ توضیحات متا

برای جمع‌بندی صحبت‌هایی که تا اینجا داشتیم، بهتر است به شکل عملی نحوه نوشتن توضیحات متا را یاد بگیریم و چند نمونه خوب را با هم بررسی کنیم.

1 – خرید جدیدترین انواع گوشی های موبایل با قیمت روز شامل مقایسه و لیست انواع گوشی های سامسونگ، اپل آیفون، هواوی، شیائومی در دیجی کالا.

یک نمونه متا دیسکریپشن موفق. دیجی کالا در کلمه رقابتی “خرید موبایل” با این تگ توضیحات در لینک اول صفحه نتایج قرار دارد.

2 – قرار است با هم ببینیم که کپی رایتینگ (copy writing) چیست و چرا نوشتن متن تبلیغاتی و متن فروش خوب تاثیر قابل توجهی در فروش و تبدیل کاربر به مشتری دارد.

یک متا دیسکریپشن خوبِ دیگر. نوین با کلمه کلیدی “کپی رایتینگ چیست” در صفحه اول نتایج حضور دارد و تگ توضیحات را به خوبی نوشته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید