کاهش سرعت اینترنت یا کم شدن سرعت اینترنت به شدت روی مخ بوده و آدم را کفری می‌کند. مخصوصا حالا که ما با اینترنت پرسرعت آشنا شده و مزه آن زیر دندانمان مانده است. دیگر دوره Dial Up نیست و امروز ما سرعت 100 تا 200 مگابیت در ثانیه را تجربه کرده‌ایم. همین باعص شده یک مقدار افت سرعت اینترنت هم برایمان غیرقابل تحمل باشد.

کاهش سرعت اینترنت دلایل مختلفی دارد. اینطور نیست که گوگل کنیم “علت کم شدن سرعت اینترنت” و سایتی پیدا شود که یک راه جادویی پیشنهاد داده و همه چیز به خیر و خوشی تمام شود. باید بررسی کنیم و ببینیم مشکل از کجاست. اما قبلش بد نیست سرعت اینترنت خود را تست کنیم تا ببینیم واقعا اوضاع از چه قرار است.

جطور سرعت اینترنت خود را تست کنیم؟

اگر در باز کردن یک سایت خاص مشکل دارید ممکن است مشکل از آن سایت خاص باشد. پیشنهاد می‌کنم قبل از این که دنبال راه حل باشید یا به ISP خود بدوبیراه بگویید، چند سایت مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف را امتحان کنید. اگر کاهش سرعت اینترنت مستمر بود و ادامه داشت پس یک جای کار می‌لنگد.

سایت‌های زیادی هستند که با یک کلیک وضعیت نت شما را بررسی کرده و اطلاعات مختلفی در اختیارتان قرار می‌دهند. اطلاعاتی مثل سرعت دانلود، سرعت آپلود و غیره. در یک پست جدا مفصل درباره این سرویس‌ها صحبت کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم از طریق لینک زیر این آموزش را بخوانید.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 5 سرویس قدرتمند برای تست سرعت اینترنت

قبل از این که وارد مباحث فنی شویم، دوست دارم آموزش را به دو بخش تقسیم کنم. یعنی دو سناریو در نظر بگیرم:

  1. کاهش سرعت اینترنت در موبایل‌ها، از تمام اپراتورها یعنی ایرانسل، همراه اول یا رایتل
  2. افت سرعت اینترنت در وای فای و ADSL

حل مشکل کم شدن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

علت کاهش سرعت اینترنت در موبایل چیست؟

کیفیت سرعت اینترنت در گوشی‌های موبایل به چند عامل مختلف بستگی دارد. مثلا نوع سخت افزار به کار رفته مخصوصا پردازشگر گوشی، وضعیت کارت شبکه گوشی و نوع تکنولوژی موردقبول آن، کیفیت سیگنال‌ها، آنتن‌دهی و غیره. همه در سرعت اتصال شما به اینترنت تاثیرگذار هستند.

افت سرعت اینترنت در موبایل می‌تواند به خاطر مسائل زیر باشد:

  • در یک جای به شدت شلوغ و پرتردد هستید
  • در حال تجربه یک آب و هوای به شدت نامساعد هستید
  • احتمالا تعداد زیادی برنامه یا فایل در پس‌زمینه در حال دانلود هستند
  • شاید دستگاه شما قدیمی است و کم شدن سرعت اینترنت به خاطر ضعف گوشی موبایل شماست
  • ممکن است پهنای باند بنا به دلایلی از طرف ارائه دهندگان اینترنت محدود شده باشد
  • ممکن است کیفیت سیگنال دریافتی شما ضعیف باشد

چطور مشکل کم شدن سرعت اینترنت در گوشی‌های همراه را حل کنیم؟

  1. دستگاه خود را ریستارت کنید
  2. اینترنت خود را فعال و غیرفعال کنید
  3. حالت شبکه یا Network Mode را تغییر دهید
  4. اگر کاهش سرعت اینترنت مربوط به مرورگر است، حافظه پنهان یا Cache آن مرورگر را پاک کنید
  5. برنامه‌های غیرضروری و ناخواسته را از از قسمت مدیریت برنامه‌ها ببندید
  6. برنامه‌های بهینه‌ساز کمک زیادی به شما می‌کنند. مثلا اپلیکیشن Go Speed یا Ace Cleaner در افزایش سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند

این 6 روش ممکن است مشکل شما را حل کنند. اگر مشکل هنوز پابرجا بود حتما در بخش نظرات با من مطرح کنید

حل مشکل کم شدن سرعت اینترنت در شبکه وای فای

علت پایین بودن سرعت اینترنت در کامپیوتر و شبکه وای فای

وای فای محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده و تقریبا در هر خانه‌ای یک مودم وای فای وجود دارد. همه گیر شدن این تکنولوژی اصلا عجیب نیست. چون دیگر نیازی به سیم نداشته و به کمک امواج WIFI می‌توانید دستگاه‌های دیجیتال خود را به راحتی به اینترنت وصل کنید.

10 روش زیر احتمالا مشکل کامپیوتر یا لپ تاپ شما را حل کرده و وضعیت اینترنت شما را بهتر می‌کنند. اگر مشکلتان ادامه داشت در بخش نظرات مطرح کنید تا به طور رایگان مشکل را با هم حل کنیم.

1 – مودم خود را ریستارت کنید

یک راه قدیمی و کلیشه‌ای اما به شدت مفید. هنوز هم ریستارت یا به زبان خودمانی خاموش روشن کردن یک دستگاه دیجیتال بعضی از مشکلات آن را حل می‌کند.

با خاموش و روشن کردن مودم، روتر این شانس را پیدا می‌کند که کانال‌های خلوت‌تر را برای انتقال دیتا پیدا کند. در نتیجه سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند.

2 – موقعیت مکانی مودم را بررسی کنید

در پست آموزش پیدا کردن بهترین مکان برای قرار دادن مودم توضیح دادم که جایگاه فیزیکی مودم در کیفیت ارتباط بسیار موثر است. کافیست مودم را در یک جای پرت قرار داده و افت سرعت و اختلال در شبکه را حس کنید.

حتما مقاله بالا را بخوانید. من در اینجا یک توضیح کلی می‌دهم، سعی کنید مودم را در یک نقطه مرکزی قرار دهید. تا حد ممکن از پنجره دور باشد، روی زمین قرار نگرفته باشد، نزدیک آب یا آشپزخانه نباشد و غیره.

3 – اتصالات و کابل‌ها را با دقت معاینه کنید

لازم نیست مثل یک متخصص شبکه این کار را بکنید. فقط سری به مودم بزنید و کابل‌ها را جدا کرده و بررسی کنید که پارگی یا مشکلی نداشته باشند. درست وصل شده باشند و همه چیز در ظاهر درست باشد. گاهی سیم‌های خراب کیفیت سیگنال را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

اینم بخونید بد نیست: آموزش کامل رجیستری گوشی | سیر تا پیاز سامانه همتا

4 – اسپلیتر (Splitter) را بررسی کنید

می‌دانیم که امروز خطوط تلفن و ASDL در کنار هم کار می‌کنند و تداخلی با هم ندارند. یکی از راه‌هایی که از این تداخل جلوگیری می‌کند Splitter است. یک فیلتر که سیگنال‌های صوتی و دیتا را روی خط تلفن از هم جدا می‌کند.

ممکن است دلیل کاهش سرعت اینترنت شما اسپلیتر باشد. این قطعه کوچک در صورت داشتن مشکل شبکه را مختل می‌کند. برای عیب‌یابی و حل مشکل، Splitter را جدا کرده و کابل را مستقیم و بدون واسطه به خط تلفن وصل کنید. اگر مشکل حل شد باید زحمت خرید یک Splitter نو را بکشید.

5 – یا رمز عبور ندارید یا رمز بسیار ضعیفی دارید

این مورد را جدی بگیرید. برنامه‌های متنوعی برای هک مودم وای فای نوشته شده‌اند و معمولا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرند. این برنامه‌ها از ضعف‌هایی مثل تکنولوژی قدیمی یا پسورد ضعیف استفاده کرده و به شبکه نفوذ می‌کنند.

با زدن IP روتر خود در مرورگر، وارد تنظیمات مودم شده و از آنجا رمز مودم را تغییر دهید. یک پسورد دشوار و ترکیبی انتخاب کنید. ترکیبی از حروف، اعداد، کاراکترهای خاص و غیره.

6 – تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان از وای فای استفاده می‌کنند

مهم‌ترین و مهم‌ترین دلیل کاهش سرعت اینترنت همین مورد است. بدون این که متوجه شوید افرادی به مودم شما وصل شده و نه تنها سرعتتان را نابود می‌کنند بلکه حجم شما را هم مصرف می‌کنند.

زمانی که تازه مودم ADSL خریده بوده همیشه این نگرانی را داشتم که کسی به مودم من دسترسی داشته باشد. برای جلوگیری از این کار راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید نرم افزار Wireless Network Watcher معرکه است. این برنامه رایگان بوده و نیازی به فایل کرک یا فعال سازی ندارد. بسیار سبک است و کار با آن راحت می‌باشد.

بعد از دانلود و نصب، اسکن را شروع کنید. نرم افزار، یک لیست از دستگاه‌های متصل به مودم شما را نشان داده و به شما اجازه می‌دهد دسترسی هر کدام را که دوست داشتید قطع کنید.

اگر اندرویدی هستید اپلیکیشن WiFi Monitor کمکتان می‌کند. این برنامه بیشتر از 500.000 بار نصب شده و به شما اجازه می‌دهد شبکه را از لحاظ کیفیت آنالیز کرده و افراد متصل به مودم خود را پیدا کنید.

7 – نرم‌افزارها در پشت پرده در حال دانلود و جوییدن اینترنت شما هستند

این سناریو همسایه‌های شما را متهم نمی‌کند. این بار به نظر می‌رسد برنامه‌ها یا حتی سیستم‌عامل‌ها به شبکه شما حمله کرده و از فرصت استفاده می‌کنند تا فایل‌های آپدیت خود را دانلود کنند. (بسیاری از کاربران بروزرسانی خودکار ویندوز 10 را آزاردهنده می‌بینند)

اگر ویندوزی هستید از قسمت Task Manager و بخش وای فای وضعیت اینترنت خود را بررسی کنید. اگر در گوشی همراه به مشکل خورده‌اید، سری به مارکت‌ها (Stores) بزنید و چک کنید تا فایلی به طور خودکار در حال دانلود یا بروزرسانی نباشد.

8 – یک DNS Server جدید امتحان کنید

نحوه ست کردن DNS برای حل مشکل افت سرعت اینترنت

این 8 عدد جادویی Google DNS هستند

ممکن است DNS شرکت اینترنتی شما کند بوده و با عوض کردن DNS، سرعت اینترنت شما بهبود پیدا کند. DNS در ساده‌ترین حالت آدرس اینترنتی یک سایت را گرفته و IP آن سایت را برمی‌گرداند. مثلا شما در مرورگر وارد می‌کنید Google.com و DNS این آدرس را تبدیل به یک سری اعداد مثل 216.58.193.78 می‌کند.

برای تغییر DNS در ویندوز باید از Control Panel و Network And Sharing Center اقدام کنید. اول Google DNS را امتحان کنید. در تصویر هم اعداد مربوطه را می‌بینید. در پایین تصویر می‌بینید که امکان وارد کردن 8 عدد وجود دارد. این اعداد را به شکل زیر پر کنید:

Preferred: 8.8.8.8
Alternate: 8.8.4.4

9 – ممکن است دستگاه شما بدافزار یا مشکل امنیتی داشته باشد

احتمال دارد یک فایل مخرب در حال دانلود چیزهایی باشد که شما نیاز به آنها ندارید و فقط حجم و سرعت اینترنت شما را هدر می‌دهد. یا شاید یک بدافزار شبکه را مختل کرده باشد.

احتمال ضعیفی است اما به هر حال باید آن را در نظر گرفت. با یک آنتی ویروس قوی، کامپیوتر خود را اسکن کنید تا مطمئن شوید مشکل مربوط به امنیت دستگاه نیست.

اینم بخونید بد نیست: معرفی ۸ آنتی ویروس رایگان برای اندروید + لینک دانلود

10 – تیر خلاص | یک زنگ یا تیکت به ISP خود بزنید

تماس با پشتیبانی ISP | آخرین راه

تصور ما از افراد پاسخگو زمانی که به پشتیبانی ISP خود زنگ می‌زنیم اما در واقعیت …

این مورد را بی‌دلیل برای آخر کار نگذاشتم. راستش من هیچوقت تجربه خوبی از پشتیبانی ISPها نداشتم. بیشتر از یک ربع منتظر می‌ماندم تا نوبتم شود و بعد هیچ نتیجه خوبی به همراه نداشت.

ترجیح می‌دهم تا حد ممکن خودم مشکل را حل کنم تا این‌که دست به دامن پشتیبانی بشوم. به شما کاربران خوب تیک تاک تک هم توصیه می‌کنم در حل مشکلات تکنولوژیک خود، به خودتان و اینترنت متکی باشید.

اما باز هم اگر دوست داشتید یک زنگی بزنید و از پشتیبانی ISP خود مشورت بگیرید. سعی کنید راه‌هایی که امتحان کرده‌اید را به طور واضح توضیح دهید تا وقتتان گرفته نشود.

امیدوارم مفید بوده باشد و سرعت اینترنت شما همیشه رو به آسمان‌ها باشد …