در این پست با هم بررسی می‌کنیم سئوکارها چند دسته هستند. به عنوان کسی که تازه سئو را شروع کرده، باید با انواع همکاران امروز و آینده خود آشنا شوید. امروز درباره سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری حرف خواهیم زد.

اینم بخونید بد نیست: معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو

سئوکارها به ۳ دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • سئوکار کلاه سفید ( White Hat Seo )
  • سئوکار کلاه سیاه ( Black Hat Seo )
  • سئوکار کلاه خاکستری ( Gray Hat Seo )

سئو کلاه سفید چیست و شامل چه تکنیک هایی می شود؟

سئو کلاه سفید چیست؟ سئوکار کلاه سفید کیست؟

همانطور که از این اسم باید حدس زده باشید. سئو کلاه سفید یعنی با قوانین و مقررات موتور جستجو خوب باشید و قانون‌شکنی نکنید. یعنی تمرکز اصلی شما مخاطب باشد نه موتور جستجو. یعنی تمام استانداردهای موتور جستجو مثل گوگل را رعایت کنید و هیچ رفتار مشکوک و غیرقابل قبول نداشته باشید. یعنی کاملا طبیعی بر روی سایت خود متمرکز شده و سعی کنید بهترین چیزهایی را که می‌توانید در سایت خلق کنید.

سئوکار کلاه سفید کسی است که از تکنیک‌ها و روش‌های مورد اعتماد موتور جستجو استفاده می‌کند ( چون گوگل سهم تقریبا ۹۰ درصدی از کل جستجوهای دنیا را دارد، از این به بعد بیشتر روی صبحتمان با گوگل است ) با اینکه گوگل نزدیک به ۲۰۰ فاکتور برای رتبه‌بندی‌ها سایت‌ها دارد، اما در انتشار اخبار و تکنیک‌های خود بسیار محتاطانه عمل می‌کند. کسی در دنیای بیرون نمی‌تواند ادعا کند که زیر و بم رتبه‌بندی گوگل را می‌داند. اصلا اینطور نیست و به خاطر همین همیشه گفتم چیزی به اسم سئو تضمینی وجود ندارد.

مفهوم دقیق‌تر سئو کلاه سفید

در واقع گوگل یک سری اطلاعات کلی برای وب‌مسترها قرار داده تا سایت خودشان را بهینه کنند. بقیه روشها حاصل تجربه و آزمون و خطا فعالان این حوزه است. در همین گزارش‌هایی که گوگل منتشر می‌کند بعضی از تکنیک‌ها در سئو سایت به شدت نفع شده‌اند. مثل لینک‌سازی اسپم و تولید محتوای بی‌کیفیت و تکراری. گاهی هم مدیران سایت را تشویق به انجام کارهایی می‌کند. مثلا تولید محتوای تازه ( Fresh Content ) و باکیفیت. لینک‌گیری به صورت طبیعی و پرهیز از لینک سازی. بهینه‌سازی سایت برای موبایل و غیره.

حالا آقای سئوکار کلاه سفید، بدون اینکه گوگل عزیز را برنجاند و قوانینش را دور بزند سایت خود را بهینه می‌کند. جامعه کلاه سفید با اینکه ممکن است دیر نتیجه تلاش خودشان را ببیند اما خیالشان راحت است. که هیچوقت مورد تنبیه گوگل خان قرار نمی‌گیرند. آن‌ها با قوانین گوگل خودشان را آپدیت می‌کنند و هیچ کاری برخلاف دستورالعمل‌ها انجام نمی‌دهند.

این روش مطمئن‌ترین و پایدارترین نتایج را به دنبال دارد و برای کسب‌کارهای ریشه‌دار و ماندگار مناسب است. با اینکه صبر و تحمل زیادی می‌خواهد اما اگر اصولی انجام شود حتما نتیجه خواهد داد


سئو کلاه سیاه چیست و سئوکار کلاه سیاه کیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟ سئوکار کلاه سیاه کیست؟

همیشه خوب و بد وجود دارند و خیر و شر کنار هم معنی دارند. این به دنیای موتورهای جستجو هم بسط پیدا می‌کند. از اواخر قرن بیستم که موتورهای جستجو روی کار آمدند تا همین امروز که این مقاله منتشر می‌شود گروهی دوست داشتند قوانین را دور زده و بدون تلاش زیاد به جایگاهی مناسب برسند. این فکر در دنیای واقعی مثل یک شبه پولدار شدن است که همه می‌دانیم غیرممکن است‌.

سئو کلاه سیاه دقیقا نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. هر چقدر گروه اول به موتور جستجو احترام می‌گذارند، این گروه هیچ ارزشی برای خط‌قرمزهای گوگل قائل نیستند. تکنیک های سئو کلاه سیاه با اینکه به سرعت نتیجه می‌دهند اما به همان سرعت هم زمین می‌خورند.

گوگل در عمر ۲۰ ساله خود بسیار پیشرفت کرده و امروز راحت‌تر سایت‌های متخلف را جریمه می‌کند‌. برای همین روشهای سئو کلاه سیاه مناسب کسب‌وکارهای بلندمدت و محبوب نیستند. چون موتور جستجو بالاخره آن‌ها را شناسایی کرده و به اعماق نتایج جستجو می‌فرستد.

اینم بخونید بد نیست: سئو تکنیکال چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟


برخی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه :

برخی از تکنیک هایی که باعث افت رتبه شما در نتایج می‌شوند

1 – تکنیک کلاه سیاه Keyword stuffing

در رابطه با کلمه کلیدی چه گفتیم؟ کلماتی که محتوای پست ما را تشریح می‌کنند و بیشتر توسط کاربران در سرچ باکس موتور جستجو وارد می‌شوند. استفاده از کلمات کلیدی باید متوازن با متن و به اندازه باشد. طوری که خوانایی متن حفظ شود. هر گونه افراط در به کارگیری کلمات کلیدی برای موتور جستجو یک زنگ خطر بوده و هوشیارش می‌کند. بعضی از ابزارهای سئو مثل افزونه سئو وردپرس Yoast چگالی کلمات کلیدی را تعریف کرده و می‌گویند تعداد کلمات کلیدی در یک پست بین 0.5 تا 2.5 باشند. ( من خیلی موافق شمردن کلمات کلیدی نیستم و معتقدم یک صفحه باید با چندین کلمه کلیدی رتبه بگیرد. نه تمرکز روی یک کلمه خاص و تکرار آن در متن )

2 – تکنیک کلاه سیاه Doorway pages یا صفحات درگاه

این تکنیک یکی از کثیف‌ترین کارهای سئو کلاه سیاه است. Doorways صفحه یا صفحات کم‌کیفتی هستند که برای یک سری کلمه کلیدی بهینه شده‌اند. اما وقتی کاربر به آن صفحات می‌رسد سایت او را به یک صفحه دیگر که مدنظر خودش بوده منتقل می‌کند. در واقع کاربر را از درب پشتی وارد جایی که خودش دوست دارد می‌کند. با یک مثال موافقید؟

سایت xyz.com یک فروشگاه کیف و کفش است. این سایت مثلا روی کلمات کلیدی‌ای مثل خرید مانتو یا پیراهن بالا می‌آید اما هدفش این است که کاربر را صفحه فروش کفش مردانه ببرد. اینجا یک ریدارکت انجام شده و کاربر به چیزی که دنبالش بود نمی‌رسد. بلکه در دام وب‌سایت افتاده و به صفحه‌ای که سایت دوست دارد وارد می‌شود. اگر به سرتان زده که این کار را امتحان کنید مطمئن باشید نتیجه وحشتناکی در انتظارتان است. چون گوگل به شدت با شما برخورد می‌کند.

3 – تکنیک کلاه سیاه Cloaking یا پنهان‌کاری

یک روش مرموز و ناجوانمردانه در سئو کلاه سیاه است. در Cloaking سایت برای کاربر واقعی به یک شکل نمایش داده می‌شود و برای موتور جستجو به یک شکل دیگر. Crawler سایت را می‌خزد و صفحات را با توجه به ساختاری که خودش می‌بیند ذخیره می‌کند. اما این چیزی نیست که کاربر دنبالش است و بیشتر یک محتوا برنامه‌ریزی شده برای موتور جستجوست. Cloaking را می‌توان همکار و شریک جرم Doorway pages دانست. چون در تکنیک Doorway Page از تکنیک Cloaking استفاده می‌شود.

مثلا می‌توان چند خط کلمه کلیدی را از دید کاربر پنهان کرد. اما موتور جستجو آن را دیده و در رتبه بندی تاثیر داده است. مثلا این کلمه سئو سفید شده و برای شما قابل دیدن نیست اما موتور جستجو آن را می‌بیند.

ببینید همین الان فکر Cloaking را از سر خودتان بیرون کنید. گوگل رسما اعلام کرد که با Cloaking مخالف است و چیزی به عنوان کلاکینگ کلاه سفید وجود ندارد. گوگل تمام سبک‌های پنهان‌کاری را بر خلاف قوانینش می‌داند. به عنوان کسی که مسئولیت بهینه‌سازی یک سایت را به عهده خواهید گرفت باید از این روش دوری کنید. استفاده از این تکنیک‌ حال سئو سایت شما را بدتر می‌کند. پیشنهاد می‌کنم صحبت‌های Matt Cutts که یکی از مدیران گوگل است را درباره Cloaking بشنوید. ( نظر گوگل درباره Cloaking ) او در این ویدئو به خوبی درباره این روش توضیح داده است و موضع گوگل را هم مشخص کرده است.

4 – تکنیک کلاه سیاه Link farm یا مزرعه لینک یا link wheels یا link network

همه به یک معنی هستند. درباره بک لینک صحبت کردیم. یادتان هست؟ بک‌لینک‌ها برای گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزشمند هستند و یک فاکتور برای رتبه‌بندی به حساب می‌آیند. اما واقعا هر بک‌لینکی باارزش است؟

مثلا فکر کنید شما در حوزه فروش وسایل خانگی در ایران فعالیت می‌کنید. آیا لینک دادن یک سایت بسیار ضعیف ژاپنی به صفحات شما به نفعتان بوده یا کمکتان می‌کند؟ خیر اینطور نیست. لینک‌هایی که دریافت می‌کنیم باید تا حد ممکن قوی و مرتبط باشند و سایت لینک‌دهنده اسپم نباشد.

اما مزارع لینک. یک سری سایت هستند که سایر سایت‌ها را به هم لینک کرده و در قبال آن پولی دریافت می‌کنند. یعنی مزارع لینک سعی می‌کنند به صورت غیرطبیعی برای وب‌سایتها لینک بگیرند. این برای سایت شما اصلا خوب نیست. چون لینک‌های دریافتی از این مزارع ارزشی ندارند. لینک‌هایی که مزارع لینک تولید می‌کنند به 3 دلیل مشکل دارد :

  1. در اکثر موارد نامرتبط هستند
  2. در اکثر موارد بی‌کیفیت هستند
  3. توسط انسان تولید نمی‌شوند ( یک برنامه یا نرم‌افزار کار را انجام می‌دهد )

مزارع لینک از تکینک‌های سئو کلاه سیاه هستند که شما باید از آن دوری کنید. در آینده درباره لینک‌سازی بیشتر صحبت می‌کنیم.

5 – تکنیک کلاه سیاه Duplicate Content

شاید شما هم یادتان باشد. وقتی چند سال قبل موضوعی را در گوگل سرچ می‌کردید. یک لیست تقریبا تکراری مقابلتان می‌گذاشت. محتوای بیشتر سایتها کپی بود و تولید محتوا مثل امروز معنا نداشت. گوگل به دنبال راه‌حلی برای حل مشکل بود و با آپدیت الگوریتم‌های خود نتایج جستجو را تا حد زیادی از Duplicate Content پاک کرد. امروز محتوای تکراری به هر شکل و نوعی توسط گوگل به عنوان یک امتیاز منفی و خطرناک برای سایت به حساب می‌آید.


Gray hat seo | تیک تاک تک

سئو کلاه خاکستری چیست؟

اما آخرین گروه، سئوکاران کلاه خاکستری هستند. این قسمت از سئو بسیار جالب و بحث‌برانگیز است. ببینید سئو کلاه خاکستری ترکیب سئو کلاه سفید کلاه سیاه نیست. این گروه اصول کلی گوگل یا هر موتور جستجویی را رعایت می‌کنند اما خیلی پایبند قوانین نبوده و خودشان را محدود نمی‌کنند. منظورمان چیست؟ یعنی اگر لازم باشد و مجبور شوند با احتیاط قوانین گوگل را دور می‌زنند تا در نتایج موفق‌تر باشند.

این گروه هم کاربر را دوست دارند هم موتور جستجو را. یعنی یک سئوکار کلاه خاکستری نباید همه چیز را فدای موتور جستجو کند. اگر اینطور شد یک سئوکار کلاه سیاه است. سئوکار کلاه خاکستری ممکن است توسط موتور جستجو جریمه شود. این روش کمی ریسک دارد اما به خطرناکی و زشتی روش‌های کلاه سیاه نیست.

به نظر شخصی من مقالات خوبی درباره سئو کلاه خا‌کستری در وب وجود ندارد. این سبک آنقدرها هم که دوستان می‌نویسند بد نیست. یک مثال شاید بهتر منظورم را برساند. در قوانین راهنمایی و رانندگی سبقت از راست ممنوع بوده و جریمه دارد. موافقید؟ اما فرض کنید در یک جاده خلوت و پشت یک ماشین سنگین گیر کرده‌اید و مجبورید از راست سبقت بگیرید. این کار شما را حسابی جلو انداخته و سریع‌تر به مقصد می‌رسید. حاضر هستید سبقت بگیرید؟

متوجه شدید منظورم چیست. این متد از سئو که گاهی اشتباه تعریف می‌شود آنقدرها هم خطرناک نیست. شاید باور نکنید اما عده زیادی بدون اینکه بدانند از تکنیک‌های کلاه خاکستری استفاده می‌کنند و خودشان هم دقیق نمی‌دانند این روش‌ها بر خلاف قوانین گوگل است.مثل لینک سازی. چون از نظر گوگل لینکها باید کسب شوند. نه اینکه ساخته شوند.

سئو کلاه خاکستری خیلی هم برای بهینه سازی سایت بد نیست

سئو کلاه خاکستری آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست

لیست کوتاهی که درباره روشهای کلاه سیاه بود را با دقت خواندید؟ آن روش‌ها به شدت برای سایت مضر بوده و آخر سر چیزی جز افت ترافیک و پنالتی به بار نمی‌آورند. اما در روش سئو کلاه خاکستری هدف رشد سریع سایت نیست. فقط سعی می‌شود میان‌برهایی زد تا زودتر به نتایج بالاتر رسید.

مثلا رپورتاژ آگهی یک تکنیک کلاه خاکستری است. یا خرید لینک برای سایت هم یک روش کلاه خاکستری در سئو است. اگر گوگل متوجه این کارها شود سایت مورد نظر را جریمه می‌کند. اما اگر تکینک‌ها به درستی اجرا شوند سایت رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

درباره سئو همیشه بحث‌های متناقض وجود داشته است. چه در ایران و چه خارج از ایران. ما باور داریم در سئو کلاه خاکستری اگر افراطی انجام نشود و کاربر هم فراموش نشود می‌توان نتایجی خوبی گرفت. اگر غیراز این باشد به جرگه جامعه سیاه سئو پیوسته‌ایم.

ما در تیک تاک تک اکیدا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را رد می‌کنیم. اما به نظر ما استفاده از روشهای کلاه خاکستری تا وقتی که کاربر و موتور جستجو را آزار ندهند قابل قبول هستند


جمع و جور کنیم

این جلسه فهمیدیم چند مدل سئوکار داریم و با سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری آشنا شدیم. برخی از تکینک های سئو کلاه سیاه را شرح دادیم و گفتیم سئو کلاه خاکستری آنقدرها هم که فکر می‌کنیم بد نیست. برخی از تکنیک‌های کلاه سیاه مثل Doorway Pages و Cloaking و Keyword Stuffing و Farm Link را بررسی کردیم و تاکید کردیم که پدر سایت را در می‌آورند.