Off Page Seo یا سئو خارجی یک بخش مهم از دنیای سئو است. در این پست دوست دارم در اینباره صحبت کنیم که سئو خارجی چیست و ببینیم از نظر گوگل یا سایر موتور جستجوها، چه فاکتورهایی مربوط به Off Page Seo هستند و در رتبه‌بندی تاثیر می‌گذارند.

تبلیغات

اینم بخونید بد نیست: مقدمات سئو | تمام چیزهایی که قبل از یادگیری جدی سئو باید بلد باشید

سئو خارجی چیست؟

در یک جمله: تمام فعالیت‌هایی که خارج از سایت ما انجام شده و در نتایج جستجو ( Serp ) تاثیرگذار هستند

چند میلیون سایت در سراسر دنیا وجود دارند که هر روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود. چند میلیارد صفحه ( Page ) هم در کل اینترنت به وجود آمده‌اند. وقتی کاربر عبارتی را جستجو کرد، موتور جستجو چطور بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌دهد؟ آیا سئو داخلی یا On Page SEO کافی است؟ اگر سایت A و سایت B در یک حوزه فعالیت داشته باشند و هر دو از لحاظ سئو داخلی خوب کار کرده باشند، هر دو سایت یک رتبه یکسان کسب خواهند کرد؟

اینم بخونید بد نیست: سئو داخلی یا On Page SEO چیست؟

اینجا مفهوم سئو خارجی شکل می‌گیرد. اگر هر دو سایت A و B در یک سطح باشند، گوگل اعتبار سایت‌ها را بررسی کرده و سایتی که محبوب‌تر است را در رتبه بالاتر قرار می‌دهد.

اوایل که کار سئو را شروع کردم، پیش خودم فکر می‌کردم اگر یک سایت به بهترین شکل ممکن تولید محتوا کند و کار خودش را درست انجام دهد، حتما به چشم گوگل آمده و نیازی نیست برای رتبه گرفتن دست به دامن Off Page Seo شد. اما اشتباه می‌کردم. اصلا اینطور نیست. شما هم نباید این موضوع را بی‌اهمیت بدانید. هر چند که امروزه گوگل و الگوریتم‌هایش بسیار پیشرفت کرده‌اند اما هنوز هم Off Page Seo و پارامترهای آن، در رتبه‌بندی سایت‌ها نقش مهمی دارند. شما باید به خوبی درک کنید که سئو خارجی چیست و چطور جایگاه شما را در نتایج تغییر می‌دهد؟

سئو خارجی سایت شامل بک لینک ، شبکه های اجتماعی ، لوکال سئو و ... می‌شود | تیک تاک تک

سئو خارجی شامل چه مواردی می‌شود؟

  1. بک لینک ( Back Link )
  2. شبکه‌های اجتماعی ( Social Medias )
  3. سئو محلی ( Local Seo )
  4. و …

1 – بک لینک ( Back links )

قلب تپنده سئو خارجی بک لینک است. یک پارامتر مهم و تاثیر گذار در موفقیت و سقوط سایت‌ها. هنوز هم گاهی می‌شنوم که می‌گویند بک لینک‌ها دیگر مهم نیستند یا تاثیر خود را از دست داده‌اند. اما واقعا اینطور نیست. شاید کسانی که این حرف را می‌زنند، هنوز با تکنیک‌های 10 سال قبل لینک‌سازی می‌کنند و انتظار دارند این کارها نتیجه دهد. اما در بهترین حالت این تکنیک‌ها بی‌اثر و خنثی بوده و در بدترین حالت باعث جریمه و پنالتی سایت می‌شود.

قبلا گفتیم که بک لینک چیست. اگر سایت A داخل سایت خود، لینک سایت B را قرار دهد، به سایت B لینک داده است. در حالت کلی این برای گوگل ارزشمند است. چون فکر می‌کند سایت B بسیار خوب کار کرده که سایت A به آن اشاره کرده است. اما یک سری موارد در لینک‌سازی باید رعایت شود. در لیست زیر به پارامترهایی که در بک لینک گرفتن و لینک سازی مهم هستند اشاره می‌کنم. اما اول با دو مفهوم مهم و جالب در دنیای سئو آشنا شویم:

Domain Authority یا اعتبار دامنه

دامین آتورینی ( DA ) یک سیستم محاسبه امتیاز در موتورهای جستجو است که توسط کمپانی Moz توسعه داده شده است. این ابزار یک عدد از 1 تا 100 به هر سایت ( دامنه ) اختصاص داده و هر دامنه‌ای که عدد بالاتری داشته باشد شانس بیشتری برای رتبه گرفتن و حضور در نتایج جستجو دارد.

Moz پارامترهای مختلفی را بررسی کرده و به سایت‌ها امتیاز می‌دهد مثلا چه تعداد لینک به ریشه اصلی سایت مثلا tictactec.ir داده شده است. بهتر شدن عدد دامین آتوریتی به صورت لگاریتمی است. یعنی رفتن از عدد 20 به 30 راحت‌تر از رفتن از عدد 70 به 80 است. ابزارهای زیادی برای محاسبه دامین آتوریتی سایت‌ها وجود دارند. مثلا می‌توانید از ابزارهای Keyword Explorer یا Link Explorer که Moz ساخته است برای پیدا کردن دامین آتوریتی یک سایت استفاده کنید.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 4 سایت عالی برای بررسی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت

Page Authority یا اعتبار صفحه

پیج آتوریتی ( PA ) یک سیستم شبیه به Domain Authority است. با این تفاوت که به جای امتیاز دادن به ریشه اصلی دامنه، به صفحات مختلف امتیاز می‌دهد. یعنی هر پیج در اینترنت یک امتیاز از 1 تا 100 دریافت می‌کند و هر چقدر این عدد بیشتر باشد نشانه بهتری برای اعتبار آن صفحه است. با Keyword Explorer علاوه بر دامین آتوریتی، پیج آتوریتی صفحه را هم می‌توانید ببینید.

بررسی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت دیجی کالا | تیک تاک تک
به کمک Moz Explorer می‌بینیم که Domain Authority سایت دیجی کالا 68 و Page Authority آن 55 می‌باشد

یک بک لینک خوب شامل چه مواردی است؟

الف) قدرت و کیفیت سایت لینک دهنده

هر چقدر سایتی که به ما لینک می‌دهد کیفیت بالاتری داشته باشد، بک لینک دریافتی با ارزش‌تر می‌شود. به این فکر کنید که مثلا سایتی مثل دیجی کالا که ترافیک بسیار بالایی دارد به شما اشاره کرده و در داخل مطالب خود به یکی از صفحات شما لینک بدهد. این از نظر گوگل بسیار باارزش است. حالا فرض کنید سایتی که از نظر گوگل اسپم بوده و پنالتی شده است به شما لینک بدهد. مسلما کیفیت این دو لینک از زمین تا آسمان فرق دارد. بک لینک‌های باکیفیت تاثیر فوق‌العاده‌ای در سئو سایت دارند.

سایتهای با‌کیفیت خودشان بک لینک‌های زیادی دریافت کرده‌اند و صفحات ایندکس شده زیادی در موتور جستجو دارند

کیفیت بک لینک های دریافتی بسیار مهم تر از کمیت آن هاست | تیک تاک تک

ب) مرتبط بودن سایت لینک دهنده با سایت ما

بک لینک ها تا حد ممکن باید مرتبط با موضوع کاری ما باشند. مثلا فرض کنید یک سایت مثل تیک تاک تک که در حوزه تکنولوژی فعال است، مرتب از سایتهایی در حوزه آشپزی یا روانشناسی یا غیره لینک بگیرد و بیشتر این سایتها هم بی‌کیفیت باشند. اینجاست که گوگل شک می‌کند تیک تاک تک احتمالا مشغول خرید بک لینک است و سعی دارد الگوریتم‌های گوگل را فریب دهد. گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا با سایتهایی که به خرید و فروش لینک می‌پردازند برخورد کند. مثلا برای تیک تاک تک بک لینک گرفتن از سایتی مثل دیجیتاتو یک اتفاق بسیار خوب است.

فراموش نکنید یکی از پارامترهای مهم در بک لینک، مرتبط بودن آن لینک با حوزه کاری ماست

پ) تنوع لینک‌های دریافتی

درباره مرتبط بودن حرف زدیم، اما کنار مرتبط بودن تنوع هم بسیار اهمیت دارد. لینک‌ها نباید فقط از یک دامنه خاص و فقط برای یک صفحه خاص از سایت ( مثلا صفحه اصلی یا Home Page ) دریافت شوند.

همه چیز باید طبیعی پیش برود. سایت‌ها بخش‌هایی مختلفی دارند که می‌تواند لینک‌ساز باشد. من معتقدم یک سایت باید در لینک‌های دریافتی خود تنوع داشته باشد تا به خوبی رشد کند. در لیست زیر چند نمونه از تنوع لینک سازی را نوشته‌ام:

انواع بک لینک که یک سایت خوب می‌تواند داشته باشد

  1. لینک‌های دریافتی از صفحات خودتان ( لینک سازی داخلی )
  2. لینک‌های دریافتی از بخش‌های مختلف سایت ( فوتر، سایدبار و … )
  3. لینک‌های دریافتی از انجمن ها
  4. لینک‌های نظرات ( لینک‌هایی که از قسمت نظرات سایتها دریافت می‌کنیم )
  5. نوع لینک‌های دریافتی که No Follow یا Follow باشند ( نگران نباشید. می‌رسیم )
  6. لینک گرفتن از طریق پست مهمان یا Guest blogging
  7. و …

تمام روشهای بالا تنوع لینک سازی را نشان می‌دهند.البته بعضی از این روش‌ها کاملا مزخرف و منسوخ شده هستند، فراموش نکنید که سئو یک گرایشِ در حال پیشرفت است. باید در این حوزه مرتب مطالعه داشته باشید و خودتان را بروز نگه دارید.

ما باید یاد بگیریم از روشهای قدیمی و اشتباه دست بکشیم و خودمان را با تغییر رفتار کاربران و پیشرفت موتورهای جستجو وقف دهیم

ت) Anchor Text یا متن لنگرگاه

Anchor Text یا انکر تکست، یک بخش مهم در بک لینک است. انکر تکست متنی است که لینک روی آن سوار شده و به URL مورد نظر اشاره می‌کند. در سایتها وقتی روی متنی لینک قرار بگیرد، معمولا رنگ یا حالت آن تغییر کرده و کاربر متوجه می‌شود که با یک لینک طرف حساب است. پس متنی که لینک را نشان می‌دهد انکر تکست است. انکرتکست معیار مهمی در سنجش بک لینک است. فرض کنید دو سایت متفاوت با دو انکر تکست متفاوت در محتوای خود به صفحه اصلی ما لینک داده‌اند.

تیک تاک تک : یک رسانه آموزشی رایگان

پکیج های لاغری صد در صد رایگان و تضمینی !!!

به نظرتان کدام یک تاثیرگذارتر و مفیدتر است؟ اولی کاملا مرتبط به سایت ما بوده و یک انکر تکست مناسب به حساب می‌آید.

انکر تکستِ لینکی که دریافت می‌کنیم در بک لینک دریافتی نقش مهمی دارد

انکر تکست یا متن لینک نقش مهمی در سئو سایت دارد | تیک تاک تک
در HTML لینک‌ها را با تگ a نشان می‌دهند. متنی که بین تگ a قرار می‌گیرد Anchor text است

ث) تعداد لینک‌هایی که در صفحه لینک‌دهنده وجود دارد

گوگل الگوریتم جالبی برای محاسبه ارزش لینک‌ها دارد. در یک صفحه نباید تعداد بسیار زیادی لینک خارجی وجود داشته باشد. در این حالت هم ارزش لینک‌ها کم شده و هم ممکن است گوگل به سایت شما مشکوک شده و شما را اسپم در نظر بگیرد. حالا اگر لینکی که دریافت می‌کنیم در صفحه خلوت‌تری ( از لحاظ تعداد لینک ) باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. معمولا سایتهایی که خروجی لینک بسیار بسیار بالایی دارند از نظر گوگل به عنوان مزرعه لینک یا اسپم در نظر گرفته می‌شوند و باید مراقب لینک گرفتن از این سایت‌ها باشید.

بک لینک یک سیگنال بسیار قدرتمند برای موتور جستجو است که نشان می‌دهد سایت X در دنیای اینترنت اعتبار دارد و سایت‌ها دوست دارند به آن اشاره کنند

حالا که متوجه شدیم سئو خارجی چیست و اهمیت لینک‌ها را در Off Page Seo درک کردیم، باید دوباره یادآوری کنم که به جز لینک‌ها عوامل دیگری هم وجود دارند که در اعتبار سایت برای موتور جستجو تاثیرگذار هستند.

اینم بخونید بد نیست: 13 مورد از الگوریتم‌های گوگل برای سئو را بشناسید


2 – شبکه‌های اجتماعی ( Social Networks )

شبکه های اجتماعی ، عامل مهمی در سئو خارجی یا آف پیج سئو هستند | تیک تاک تک

شبکه‌های اجتماعی ( Social Medias ) روز به روز محبوب‌تر می‌شوند و کسب‌وکارهای باهوش می‌دانند که باید با این موج جلو رفته و در این شبکه‌ها حضور داشته باشند. من معتقدم هیچ چیز جای وب‌سایت را پر نمی‌کند و داشتن یک سایت برای کسب‌وکار آنلاین حکم نان شب را دارد. هیچوقت نباید تجارت خودمان را فقط بر روی یک شبکه اجتماعی که این روزها مد شده، برپا کنیم. شبکه‌های اجتماعی دوران اوج و فرود خودشان را دارند اما سایت‌ها همیشه یک جایگاه ویژه در دنیای اینترنت داشته و دارند.

پس باید تنها به سایت اکتفا کنیم و شبکه‌های اجتماعی را فراموش کنیم؟

یکی از کارهای مهم ما در سئو خارجی، حضور در شبکه‌های اجتماعی مطرح است تا برند خود را به مردم نشان بدهیم. این فعالیت‌ها می‌توانند ترافیک سایت ما را بیشتر کرده و کاربران بیشتری را روانه سایت ما کنند. پس باید دست به کار شویم و در این شبکه‌ها پیج کاری خودمان را ساخته و پروفایلمان را تکمیل کنیم.

جدا از برندسازی، حضور در شبکه‌های اجتماعی یک مزیت دیگر هم دارد. گرفتن بک لینک. اکثر مسنجرها و سوشال نتورک‌های مطرح، در پروفایل کاربری خود اجازه قرار دادن لینک را می‌دهند. پس با یک تیر دو نشان می‌زنیم.

البته یک نکته را از من داشته باشید. اگر کسب‌وکارتان کوچک است و تعدادتان هم کم، فعالیت‌های شبکه اجتماعی را کمی محدود کنید. یک سایت با 3 نفر نیروی انسانی به سختی می‌تواند مثلا در 7 شبکه اجتماعی محبوب به طور اختصاصی و مفید تولید محتوا کند.

پس کار حرفه‌ای روی یک یا دو شبکه اجتماعی، بسیار باارزش‌تر از کار نصفه و نیمه روی ده شبکه اجتماعی است. ما زمانی که تیک تاک تک را راه انداختیم، بر روی چهار رسانه لینکدین، اینستاگرام، آپارات و تلگرام تمرکز کردیم و اگر به همین‌ها هم برسیم هنر کرده‌ایم. حواستان باشد خیلی رویایی فکر نکنید.

ما معتقدیم که روح یک کسب‌وکار آنلاین، وب‌سایت آن کسب‌وکار است. هیچوقت سایت خود را قربانی Social Networks نکنید


3 – سئو محلی ( Local Seo )

local seo یا لوکال سئو ، یکی دیگر از پارامترهای off page seo است | تیک تاک تک

همین الان در گوگل عبارت “رستوران” را جستجو کنید. چه چیزی در نتایج می‌بینید؟

بهینه‌سازی محلی سایت یا لوکال سئو، فرآیندی است که کمک می‌کند نزدیک‌ترین کاربران به کسب و کارمان را از طریق موتور جستجو جذب کنیم. این فقط محدود به گوگل نیست و موتورهای مطرح دیگر مثل بینگ و یاهو هم از Local Search استفاده می‌کنند.

فرض کنید صاحب یک فروشگاه دوچرخه در استان مازندران هستید، اگر سایت خوبی راه انداخته باشید و کاربری در استان شما و نزدیک به محل فیزیکی فروشگاه شما عبارت “خرید دوچرخه” را سرچ کند. اگر شما را در نتایج ببیند شانس بیشتری برای فروش محصول خود خواهید داشت.

لوکال سرچ اتفاق بسیار خوبی در دنیای موتورهای جستجو است. با سئو محلی نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی هر فرد متفاوت نشان داده می‌شود. برای مثال در یک کلمه کلیدی خاص من در تهران نتایج را یک جور می‌بینم و کاربری در اهواز نتایج را طور دیگری می‌بیند. پس یکی از مهم‌ترین مباحث Off Page Seo بحث Local Search است.


جمع و جور کنیم | سئو خارجی چیست ؟

در این جلسه بررسی کردیم که سئو خارجی چیست و فهمیدیم برای رتبه گرفتن در گوگل، فقط On Page Seo کافی نیست و باید روی سیگنال‌هایی که موتور جستجو خارج از سایت درباره تجارت ما دریافت می‌کند کار کنیم.

همینطور اهمیت بالای لینک‌ها را درک کردیم و مطمئن شدیم هنوز هم لینک‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها هستند. گفتیم در Off Site Seo به جز بک لینک، مباحث مهمی مثل شبکه‌های اجتماعی و جستجوی محلی هم وجود دارند که نباید از قلم بیفتند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید