درآمد تولید محتوا و تولیدکنندگان محتوا در ایران و جهان چقدر است؟

روی صندلی مطبِ پزشک لم دادید و با بی‌قراری پایتان را زمین می‌کوبید. مطب شلوغ است و مرتب آدم‌ها می‌آیند و می‌روند. در این حالت کلافگی و انتظار برای اینکه سر خودتان را گرم کنید چه کار می‌کنید؟ معلوم است. شروع می‌کنید به شمردنِ مقدار پولی که پزشک در می‌آورد 🙂 معمولا هم از این فرمولِ معروف استفاده می‌کنیم:

تعداد تقریبی بیماران در روز × مبلغ ویزیت پزشک = درامدِ خالصِ پزشک

راجع به شغل تولید محتوا چطور؟ تا حالا فکر کردید یک تولیدکننده محتوا چقدر درآمد دارد؟ تا حالا برایتان پیش آمده به سایتی سر بزنید و تعداد کلماتِ یک مقاله آموزشی را ضربدر مبلغ فرضی برای هر کلمه بکنید تا ببینید چقدر گیر تولیدکننده محتوا آمده است؟ امروز می‌خواهیم همچین کاری بکنیم 🙂

اینم بخونید بد نیست: 10 روش کسب درآمد سایت های تولید محتوا در ایران

معرفی شغل تولید محتوا

شغل! هنوز هم نسبت دادنِ واژه شغل به تولیدمحتوا برایم عجیب است. اشتباه برداشت نکنید. منظورم این نیست که تولیدمحتوا شغل به حساب نمی‌آید. برعکس من همیشه گفتم تولیدمحتوا یکی از مهم‌ترین مشاغل دنیاست. فقط از این نظر برایم عجیب است که هنوز در کشور ما به خوبی جا نیفتاده است.

شغلِ تولیدمحتوا یک شبه در ایران یا حتی دنیا به وجود نیامد. چطور می‌توانیم بگوییم شغلِ تولید محتوا مثلا از سال 96 وارد کشور شد؟ خودِ من از سال‌ها قبل درگیر تولیدِ محتوا بودم. بعضی از سایت‌های ایرانی قدیمی از دهه هشتاد مشغولِ تولید محتوا بوده‌اند. پس تولید محتوا تاریخ تولدِ مشخصی ندارد.

جایگاه شغلِ تولید محتوا در ایران

با خانواده و ریش‌سفیدهای فامیل در مراسمِ خواستگاری حاضر شدید. عروس خانوم با حجب و حیا سینی چای را می‌آورد و شما با صورتی عرق‌کرده یک استکان چای برمی‌دارید. پدرِ عروس رو به شما کرده و با لبخند می‌پرسد:

خب، کارِت چیه بابا جان؟

قفسه سینه را جلو می‌دهید و با سری برافراشته می‌گویید:

من کارشناس، استراتژیست و بازاریاب محتوا هستم.

همه هاج و واج نگاهتان می‌کنند. پدرِ عروس ناامید نمی‌شود و با خوشرویی یک بار دیگر می‌پرسد؛

پس کاسبی. بازاریابی. آفرین پسر.

زمزمه مردم دوباره از سر گرفته می‌شود و جمع خوش و بش کنان موضوع را فراموش می‌کند.

و اینجا با خودتان عهد می‌بندید که دیگر هیچ‌وقت راجع به شغلتان با کسی صحبت نکنید 🙂

شغلِ تولیدمحتوا هنوز در ایران جایگاه مناسبی ندارد. خیلی‌ها دقیق نمی‌دانند منظور شما از تولید محتوا چیست، چه برسد به اینکه به عنوان شغل آن را قبول کنند. البته چند سالی هست که تولید محتوا بیشتر از قبل جدی گرفته می‌شود. به نظرم در آینده اتفاقاتِ خوبی برای این موقعیت شغلی رقم می‌خورد.

اینم بخونید بد نیست: چطور بهتر بنویسیم؟ 8 روش افزایش مهارت های نویسندگی

درآمد تولید محتوا در سایر کشورها چقدر است؟

برای تخمینِ درآمد همکارانِ خارجی خودمان 🙂 سراغ چند سایت معتبر غیرایرانی رفتم. سایت Payscale معتقد است که میانگین درآمدِ سالانه یک تولیدکننده محتوا در آمریکا تقریبا 43.000 دلار است (در سال 2020 میلادی)

تحلیل سایت PayScale راجع به میزان درآمد تولید محتوا در آمریکا

سایتِ salary.com کمی تو سرِ مال زده و عدد را پایین‌تر آورده است. برآورد این سایت برای میزان درآمد تولید محتوا چیزی در حدودِ 37.000 دلار است.

سایت Salary.com معتقد است میزان درآمد کارشناس تولید محتوا در آمریکا سالانه 37.000 دلار است

و به عنوانِ آخرین آمار سراغِ سایت neuvoo.com رفتم و اوضاعِ درآمد تولیدکنندگان محتوا را از این سایت جویا شدم. این سایتِ همکار معتقد است درآمد سالانه تولیدکنندگان محتوا در آمریکا در کم‌ترین حالت 22.000 دلار و در بیشترین حالت 76.000 دلار است. پس با تحلیلِ آنها میانگین درآمد سالانه تولیدکنندگان محتوا آمریکایی چیزی در حدودِ 45.000 دلار می‌باشد.

به نظر سایت neuvoo.com کسب درآمد از تولید محتوا در آمریکا سالانه 45.000 دلار است

میزان درآمد تولیدکنندگان محتوا در ایران

در ایران اوضاع خیلی جالب نیست. هیچ منبع معتبری در ایران گزارشی راجع به میزانِ درآمد تولیدکنندگان محتوا منتشر نکرده است.

از طرفی هنوز دولت شغلی به عنوانِ “کارشناس تولید محتوا” را به شکل رسمی نمی‌شناسد. البته فقط دولت نیست. هنوز مردم هم شناخت مناسبی روی این شغل ندارند. به همین خاطر خیلی نمی‌توانیم روی حقوق، مزایا، امکانات رفاهی و سایر امتیازاتِ فعالان این حوزه مانور بدهیم.

من با بررسی سایت‌های استخدامی فعالِ کشور به اطلاعات زیر رسیدم:

۱. با بررسی 700 شرکت که در بهار 99 در سایت جابینجا آگهی استخدام کارشناس تولید محتوا ثبت کرده بودند، میانگین درآمد ماهانه تولیدکنندگان محتوا به این شکل است:

چیزی در حدودِ ۲ تا ۳ میلیون تومان

این عدد گاهی در کمالِ تاسف به زیر ۱ میلیون تومان در ماه هم می‌رسد! البته از آن طرف گاهی به ۵ تا ۷ میلیون تومان هم می‌رسد.

تحلیل آگهی های سایت جابینجا برای بررسی میزانِ پرداختی کسب و کارها به کارشناس های محتوا

کدام دسته از فعالان تولیدمحتوا درآمد بالایی دارند؟

متاسفانه تولید محتوای متنی به تنهایی در ایران خیلی پولساز نیست. معمولا کسانی که فقط محتوای متنی تولید می‌کنند، با اینکه مهارت‌های نوشتاری خوبی هم دارند اما باز مبلغ دریافتی آنها خیلی بالا نمی‌رود.

اما کسانی که فرمت‌های مختلف محتوا را می‌شناسند و می‌توانند در بخش‌های مختلف عرض اندام کنند، حقوق بهتری می‌گیرند.

به طور کلی مهارت‌های زیر می‌تواند به مرور زمان درآمد شما را از تولید محتوا چند برابر کند:

  • توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی مطرح مثل Adobe Photoshop و Adobe Illustrator برای ساخت تصاویر حرفه‌ای
  • توانایی کار با نرم افزارهای ویرایش ویدئو مثل Adobe Premiere و ساخت محتوای ویدئویی
  • تواتایی تولید پادکست و محتوای صوتی
  • شناختِ عمیق مباحث سئو و رتبه بندی موتورهای جستجو
  • کار با ابزارهای تحلیل داده مثل Google Analytics و Google Search Console برای بررسی کیفیت محتوای تولید شده
  • شناخت مفاهیم مهمِ تولید محتوا مثل استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا
  • و هر چیزی که شما را تبدیل به آدم توانمندتری بکند 🙂

اینم بخونید بد نیست: آیا محتوای طولانی همیشه به نفع سئو و کاربر است؟ آیا باید محتوا را کِش بدهیم؟

ختم کلام – جمع بندی نهایی میزان درآمد تولید محتوا

شغلِ تولید محتوا هنوز در ایران نوپا است. با اینکه امروز تولید محتوا تا حدودی از مشاغل دیگر تفکیک شده و زیردسته‌های خودش را دارد، اما هنوز هم نمی‌توان این گرایش را کاملا مستقل بدانیم. به این خاطر که تولیدکننده محتوا گاهی زیرِ بار انجامِ کارهایی مثل سئو، گرافیک و حتی پشتیبانی فنی هم می‌رود.

البته چند سالی است که مشاغلِ مربوط به تولید محتوا در ایران سر و شکل گرفته‌اند و کسب و کارها برای گسترش تجارت خود به محتوای جذاب نیاز دارند. امیدوارم این پست کمابیش کنجکاوی شما را راجع به میزان درآمد تولید محتوا در ایران ارضا کرده باشد. مثل همیشه قرارِ ما زیر پست در بخش نظرات 🙂