حتما سایتهای را دیده‌اید که یک آیکون پشتیبانی چسبیده دارند که هر جای سایت اسکرول کنید، این آیکون هم با شما می‌آید. وقتی روی آن کلیک کنید به طور معمول یک صفحه چت باز شده که اگر مسئول پاسخگویی آنلاین باشد، می‌توانید با او شروع به صحبت کنید. می‌دانیم که وردپرس چقدر منعطف و قابل توسعه است. بسیاری از سایتهای وردپرسی از افزونه های چت آنلاین استفاده می‌کنند و اتفاقا پلاگین‌های بسیار خوبی هم برای این کار نوشته شده‌اند. در این پست با 8 افزونه پشتیبانی آنلاین وردپرس آشنا می‌شویم.

مشتری مداری شرط اول

هر کسب و کار موفقی می‌داند که باید مشتریانش را راضی نگه دارد. به نظر من ارزش یک مشتری وفادار، خیلی بیشتر از 10 بازدیدکننده یا خریدار معمولی است. داشتن مشتری‌هایی که ما را دوست داشته باشند و محصولات و سرویس‌های ما را به رقبا ترجیح دهند، بهترین اتفاقی است که یک کسب و کار می‌تواند تجربه کند.

البته رسیدن به این جایگاه و داشتن این مدل مشتری، به همین راحتی نیست. شما باید ثابت کنید که برای مشتری و هزینه‌ای که می‌کند ( گاهی پول و گاهی زمان ) ارزش قائلید. باید کنار او باشید و هر زمانی که مشکلی داشت کمکش کنید. این تلاش شما به چشم آمده و مشتری به شما اعتماد می‌کند.

امروز تیپ کسب و کارها تا حدی زیادی تغییر کرده است. تا 10 سال قبل کسی فکرش را نمی‌کرد خرید اینترنتی جایگزین خرید فیزیکی شود. اما امروز می‌بینیم که بسیاری از کسب و کارهای سنتی برای این که از قافله جا نمانند یک فروشگاه اینترنتی برای خودشان راه انداخته‌اند. امروز اینترنت یک منبع عالی برای کسب درآمد است.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 5 افزونه برای تهیه نسخه پشتیبان (Backup) در وردپرس

چرا صاحبان سایت از افزونه های پشتیبانی آنلاین استفاده می‌کنند؟

اگر فروشگاه یا خدمات ما سنتی بود، مشتری به مغازه ما می‌آمد و هر سوالی داشت از می‌پرسید و ما جوابش را می‌دادیم. یک تعامل دو طرفه زنده. اما در سایتها چطور؟ اگر بازدیکننده‌ای یکی محصولات یا خدمات ما را پسندید، اما راجع به آن سوالی داشت. سوالی که اگر به موقع جواب داده شود همان مشتری تبدیل به خریداز می‌شود. چطور می‌توانیم با او در ارتباط باشیم؟

یک راه تماس تلفنی یا ارسال ایمیل به فروشگاه است. اما تماس ممکن است میسر نشود یا ایمیل شاید ساعت‌ها جوابی نداشته باشد. یک راه ایجاد فرم تماس با ما است. اما آن هم نتیجه سریع و فوری ندارد. بازدیدکننده نیاز به یک سرویس محاوره‌ای دارد که بلافاصله مشکلات یا سوال‌هایش را مطرح کند.

افزونه پشتیبانی آنلاین وردپرس دقیقا همین کار را می‌کند. یک سیستم پاسخگویی Real Time یا بی درنگ. کسانی که آماده هستند تا مشکلات مشتری را حل کنند. دقیقا مثل یک فروشگاه فیزیکی که اگر سوالی داشتیم سراغ فروشنده می‌رویم. اینجا هم ارتباط با فروشنده به کمک افزونه گفتگو و پشتیبانی آنلاین زنده انجام می‌شود.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 8 افزونه ریدایرکت وردپرس برای مدیریت صفحات 404

معرفی 10 افزونه رایگان برای گفتگو با کاربران و پشتیبانی آنلاین

گفتیم که استفاده از افزونه های جت آنلاین باعث افزایش فروش ما، ایجاد اعتماد در مشتریان ما و … می‌شوند. اما این افزونه ها با این امکانات به طور رایگان در دسترس هستند؟ اگر از وردپرس استفاده می‌کنید بله. وردپرس تعداد بسیار زیادی افزونه رایگان و قدرتمند دارد. البته بیشتر پلاگین‌هایی که در این صفحه معرفی کردم در دو نسخه Free و Pro ارائه شده‌اند. اما نسخه‌های رایگان آن‌ها بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک تا متوسط بوده و نیاز شما را برآورده می‌کند.

1 – رای چت | پلاگینی با طعم ایرانی بودن

رایچت یک پلتفرم گفتگوی آنلاین و ارتباط با مشتریان است. به کمک این سیستم به خوبی می‌توانید بازدیدکنندگان خود را راهنمایی کنید. رایچت مورد اعتماد بسیاری از شرکت‌ها بزرگ داخل کشور قرار گرفته و بیشتر از 3000 کسب و کار آنلاین از آن استفاده می‌کنند. افزونه رایچت به غیر از وردپرس برای جوملا، دروپال، پرستاشاپ و WHMCS موجود است. Raychat برای سیستم‌عامل‌ها هم کم نگذاشته و برای اندروید، iOS، ویندوز و مکینتاش یک نسخه قابل نصب دارد.

سرویس رایچت در سه نسخه یا Plan قابل استفاده است. یک نسخه رایگان و دو نسخه تجاری با پرداخت ماهیانه و سالیانه. باید اعتراف کنم که نسخه رایگان آن‌ها بسیار خوب بوده و امکانات قابل قبولی در اختیارتان قرار می‌دهد. جدا از کیفت خوب و پشتیبانی مناسب افزونه، به خاطر ایرانی بودن آن برایشان آرزوی موفقیت دارم و از شما می‌خواهم این سرویس را امتحان کنید.

برای حمایت از توسعه‌دهندگان ایرانی، پیشنهاد اول تیک تاک تک، استفاده از رایچت است

2 – Tidio Live Chat

یک افزونه رایگان که به شما کمک می‌کند به راحتی مکالمه با کاربران خود را شروع کنید. به محض نصب و زدن دکمه فعال‌سازی، Chat Box مربوطه در سایت نشان داده شده و با انجام دادن چند کار ساده در تنظیمات، کاربران می‌توانند برایتان پیام بفرستند.

افزونه Tidio Live Chat در 3 طرح یا پوسته مختلف عرضه شده و اجازه می‌دهد که رنگ بندی آن را تغییر دهید. همینطور زبان‌های مختلف در افزونه پشتیبانی می‌شوند. می توانید موقعیت آن را مشخص کنید که در پایین سمت چپ باشد یا سمت راست. افزونه Tidio می‌تواند با MailChimp و Zendesk و بسیاری از سرویس‌های مشتری محور دیگر به خوبی ادغام شود.

3 – Pure Chat

با Pure Chat می‌توانید به طور همزمان با چندین مشتری صحبت کنید. می‌توانید نمایش‌های مختلفی برای Chat Box خود انتخاب کنید. همینطور برای وقتی که آفلاین هستید چند سناریو مختلف پیشنهاد می‌دهد. مثلا یک نشان آفلاین نمایش داده شود. یا اصلا چت باکس به طور کامل ناپدید شود. یا کاربر سوال خود را برای شما ایمیل کند.

بعد از نصب افزونه، باید یک حساب کاربری در Pure Chat بسازید. بعد وارد داشبورد خود شده و تنظیمات خود را اعمال کنید. افزونه Pure Chat هیچ تبلیغات آزاردهنده‌ای نداشته و رایگان است. البته برای یک سری از امکانات دیگر، مثلا اضافه کردن چند سایت باید حساب خود را Upgrade کنید. یک نکته درباره Pure Chat برایم عجیب بود این که ادعا می‌کنند 100% رایگان هستند اما افزونه نسخه Pro یا پولی دارد.

4 – Zendesk Chat

یک افزونه پشتیبانی آنلاین وردپرس که عملکرد بسیار خوبی دارد. به کمک Zendesk Chat چندین گفتگو را در بخش داشبورد مدیریت کنید. این افزونه به خوبی برای موبایل بهینه شده و روی دستگاه‌هایی با صفحه نمایش کوچک عملکرد بسیار مناسبی دارد. با تمام مرورگرها سازگار بوده و به 40 زبان زنده ترجمه شده است.

البته بخش رایگان Zendesk به طور همزمان اجازه چت با کاربران را نمی‌دهد و در لحظه می‌توانید با یک بازدیدکننده چت کنید. همینطور سوابق (History) چت را فقط تا 14 روز ذخیره می‌کند.  و این که فقط یک نفر از اعضای سایت در یک زمان می‌تواند از این سرویس استفاده کند. یعنی افزونه اجازه نمی‌دهد به صورت تیمی با مشتریان در ارتباط باشید. خیلی از امکانات شخصی سازی افزونه در نسخه رایگان غیرفعال شده است.

5 – Tawk.To Live Chat

Tawk برعکس افزونه‌هایی که در بالا اشاره کردم کاملا رایگان بوده و تمام قابلیت‌های آن آزاد است. تیم توسعه دهنده افزونه گفته که تا ابد هم رایگان باقی خواهد ماند. آن‌ها از 3 کلمه No Ads و No spam و No catch استفاده کرده‌اند. یعنی هیچ تبلیغات و هیچ نوع ردیابی یا هیچ مزاحمتی برای کاربران ندارند.

Tawk با تمام مرورگرهای مدرن سازگار است. همینطور یک نسخه رایگان برای اندروید، iOS ، ویندوز و Mac OSX دارد تا اگر دوست داشتید از این سیستم‌عامل ها استفاده کنید. 250.000 شرکت از این سرویس استفاده می‌کنند. Tawk یک سیستم پشتیبانی آنلاین در سایت خودش دارد که در 24 ساعت روز و 7 روز هفته قابل استفاده است. همینطور کاربران می‌توانند مشکلات خودشان را برایشان ایمیل کنند.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 10 افزونه برتر برای امتیازدهی به مطالب وردپرس

6 – JivoChat Live Chat

یکی از بهترین و موفق‌ترین افزونه های گفتگو و پشتیبانی آنلاین، JivoChat Live Chat می‌باشد. این افزونه بیشتر از 30.000 نصب فعال داشته و امتیاز خارق العاده 5 از 5 را کسب کرده است. از 450 رای داده شده توسط کاربران، 441 رای 5 ستاره بوده‌اند که بسیار عملکرد عالی‌ای است.

JivoChat اجازه می‌دهد که با مشتریان Live Chat داشته باشید. اگر دوست داشتید مکالمه را در فیس بوک ادامه دهید (البته در ایران چندان مزیت مهمی نیست) یا به کاربران خود ایمیل بفرسید. در نسخه رایگان افزونه امکان چت همزمان با بیشتر از 5 نفر وجود ندارد. همینطور بعضی از امکانات دیگر که غیرفعال می‌باشند.

7 – HubSpot All-In-One Marketing

HubSpot یک افزونه رایگان است که خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. یکی از خدمات آن ساخت انواع فرم و انواع PopUp به کمک drag-and-drop است. یک سرویس دیگر آن ارسال خودکار ایمیل به کاربران است. و به جز این‌ها یک افزونه پشتیبانی آنلاین وردپرس به حساب می‌آید.

HubSpot بیشتر از 70.000 بار نصب شده و برای اجرا به PHP نسخه 5.6 یا بالاتر نیاز دارد. کاربران امتیاز 4.6 از 5 را به آن داده‌اند و یک چیز باارزش درباره این افزونه به روز بودن آن است. تقریبا در مدت زمان کوتاهی آپدیت می‌دهد و با جدیدترین نسخه‌های وردپرس تست شده است.

8 – Live Chat by Formilla

Formilla در دو نسخه رایگان و پولی ارائه شده و اجازه می‌دهد که با بازدیدکنندگان خود به طور زنده در ارتباط باشید. یک نسخه موبایل برای اندروید و iOS دارد تا اگر به لپ تاپ یا PC دسترسی نداشتید از اپلیکیشن این سرویس استفاده کنید. در نسخه Pro می‌توانید ظاهر Chat Box خود را هر طور که دوست دارید شخصی‌سازی کنید. جایگاه آن را مشخص کنید، یک خروجی از کل ایمیل‌های ثبت شده بگیرید.

برای شروع کار با افزونه نیاز به یک Chat ID دارید. برای گرفتن Chat ID باید یک حساب کاربری در سایت Formilla داشته باشید. بعد از نصب و فعال‌سازی افزونه مراحل کار به شما توضیح داده می‌شود.

9 – Click to Chat for WhatsApp Chat

یک افزونه متقاوت با سایر هم قطارهای خود. به کمک Click to Chat for WhatsApp Chat از طریق واتس اپ با کاربران خود ارتباط داشته باشید. آن هم به راحتی یک کلیک. اگر کاربر در محیط دسکتاپ باشد، با کلیک روی افزونه نسخه وب واتس اپ در مرورگر باز می‌شود. اگر در موبایل باشد و WhatsApp را نصب داشته باشد، وارد اپلیکیشن آن می‌شود.

بعد از نصب افزونه شماره تماسی که روی آن Account واتس اپ دارید یا ID گروه خود را در بخش تنظیمات وارد کنید. همین. نیاز به انجام هیچ کار خاص یا تنظیمات پیچیده‌ای نیست. با کاربران خود در یک پیام رسان محبوب شروع به صحبت کنید. Click to Chat for WhatsApp Chat بیشتر از 100.000 بار دانلود شده که آمار بسیار خوبی است.

9 افزونه رایگان پشتیبانی آنلاین (Live Chat) در وردپرس
5 (100%) 1 vote