از تولد تیک تاک تک تا امروز، من به طور مرتب یک جمله را تکرار کرده‌ام؛

کلمات کلیدی آنقدرها هم که فکر می‌کنید مهم نیستند …

واقعا چرا این حرف را می‌زنم؟ آیا کلمات کلیدی ارزش و قدرت قدیم خود را از دست داده‌اند؟ آیا باید به کل کلمات کلیدی را کنار بگذاریم و هر محتوایی که دوست داشتیم تولید کنیم؟ کلمات کلیدی آنقدر قدرت دارند که رتبه‌بندی را تغییر دهند؟ کلمات کلیدی دم دراز یا Long tail keywords معجزه می‌کنند؟

قبل از خواندن مقاله برای چند ثانیه چشمان خود را ببندید و به سوالات بالا فکر کنید …

کلمات کلیدی چه هستند؟

کلمات کلیدی در سئو عباراتی هستند که محتوای کلی سایت شما را مشخص می‌کنند و کاربر با وارد کردن آنها در موتور جستجو می‌تواند سایت شما را پیدا کند. در واقع به کمک کلمات کلیدی ما سعی می‌کنیم محتوای خود را بهتر و دقیق‌تر به کاربر نشان دهیم، با بهینه کردن سایت برای کلمات کلیدی هدف، سایت ما احتمالا رتبه بهتری در گوگل می‌گیرد و شانس ما برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر می‌شود.

یک مثال از تیک تاک تِک بزنم. مثلا من در کلمه کلیدی “بهترین توزیع لینوکس” رتبه خوبی پیش گوگل دارم. همینطور در کلمات کلیدی طولانی مربوط به آن مثل “بهترین توزیع لینوکس برای تازه کارها” “بهترین توزیع لینوکس برای هکزیباترین توزیع های لینوکس” و غیره معمولا لینک ۱ تا ۳ گوگل هستم.

اینم بخونید بد نیست: پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی سایت

روابط اولیه موتورهای جستجو با کلمات کلیدی

فرض کنید به سال ۸۶ یا ۸۷ برگشته‌ایم. شما تازه سایت خود را راه انداخته‌اید و از من می‌پرسبد؛

  • من یه سایت جدید زدم و می‌خوام بترکونم، به نظرت چطور میتونم تو فلان کلمه کلیدی خاص لینک اول گوگل بشم؟
  • منم در جواب بهتون میگم:
  • کاری نداره. قبل از اینکه پست رو منتشر کنی انقدر توش کلمه کلیدی رو به کار ببر تا حال خودتم به هم بخوره، چه برسه به کاربر. بعد خیلی زود تو گوگل رتبه بالایی می‌گیری …

بعضی از وب‌مسترها هنوز هم دلشان برای آن روزها تنگ می‌شود. فکرش را بکنید رتبه گرفتن آن زمان چقدر راحت بود. حالا اجازه بدهید 10 سال جلوتر آمده و به زمان حال برگردیم. این بار سناریو قبلی چطور پیش می‌رود؟

  • من یه سایت جدید زدم و می‌خوام بترکونم، به نظرت چطور میتونم تو فلان کلمه کلیدی خاص لینک اول گوگل بشم؟
  • این دفعه من یک مکت کوتاه می‌کنم و با دقت بیشتری جواب می‌دهم:
  • کار راحتی نیست. باید خیلی خوب مخاطبت رو بشناسی و خیلی بهتر بتونی مشکلاتش رو برطرف کنی. هر کاربری که به سایت ما سر میزنه دنبال جوابه. به نظرم اگه بتونی بهترین جواب رو بهش بدی میتونی از امتحان گوگل سربلند بیرون بیای.

اینم بخونید بد نیست: 11 دلیل که گوگل سایت شما را ایندکس نمی کند

موتور جستجو گوگل چطور کار می‌کند؟

این موضوع هنوز هم یک راز است. البته نه این که به طور کامل راز باشد. یک سری چیزها بین سئوکاران مورد قبول واقع شده و خود گوگل هم گاهی اوقات به بعضی سوالات مردم پاسخ می دهد. اما در حالت کلی دقیق نمی‌دانیم سایت‌ها چطور رتبه بندی می‌شوند. به نظر می‌رسد بیشتر از 200 فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها وجود دارد که بسیاری از آنها را می‌شناسید و در سایت خود به کار می‌گیرید

کلمات کلیدی همه چیز نیستند ...

قیافه من وقتی سعی دارم از کار گوگل سر در بیارم …

الگوریتم های گوگل در گذر زمان | فراموش شدگان

حتما و حتما سراغ پست الگوریتم های گوگل برای سئو که قبلا نوشتم بروید و آن را مطالعه بفرمایید. من در اینجا به طور خلاصه اشاره‌ای به تغییرات الگوریتم‌های گوگل می‌کنم تا بتوانیم سریع به جواب این سوال که “هنوز کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟” برسیم. بیایید نگاه کنیم که گوگل در این سال‌ها چطور اینقدر عاقل و بالغ شده است:

  • الگوریتم پاندا: پاندا اولین اخطار جدی گوگل به سیاه نویسان وب بود. پاندای گوگل از سال 2011 وظیفه دارد محتوای ضعیف، کپی شده و بی‌کیفیت را جریمه کند.
  • الگوریتم پنگوئن: با اینکه وظیفه اصلی پنگوئن جان جلوگیری از لینک سازی اسپم در وب است، اما پنگوئن سخت‌گیر گوگل از سال 2012 با Keyword Stuffing هم مبارزه می‌کند.
  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار: این الگوریتم تیر خلاص را به محتوای ضعیف زد. مرغ مگس خوار تلاشی از طرف گوگل بود تا مفهوم پشت هر جستجو را درک کند. مرغ مگس‌خوار دقیقا مصداق این مصرع است که تو مو بینی و مجنون پیچش مو!
  • الگوریتم RankBrain: گوگل به کمک رنک برین باهوش شد. این الگوریتم ترکیبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است و تاثیر شگفت‌انگیزی در نتایج جستجو دارد.

از الگوریتم‌های بالا چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ این که گوگل کارش درست است؟ بله این نتیجه را هم می‌شود گرفت. اما منظور من چیز دیگریست. گوگل از سال‌ها قبل در تلاش است مفهوم هر عبارتی که کاربر جستجو می‌کند را درک کند، نه کلمات کلیدی که در Query استفاده می‌شوند. پس انگار روزهای خوش زورچپان کردن کلمات کلیدی در محتوا و عزیزدردانه شدن پیش گوگل به سر آمدند.

اینم بخونید بد نیست: پی سی دانلود چرا پنالتی شد؟ آنالیز سقوط سایت پی سی دانلود در 3 سناریو مختلف

کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند؟

با یک خبر شوکه کننده موافق هستید؟ طبق آماری که Ahrefs چند وقت قبل منتشر کرد، نزدیک به 75% صفحاتی که با یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول نتایج (10 لینک اول) قرار دارند، حتی به طور مستقیم به آن کلمه کلیدی خاص اشاره نمی‌کنند. جالب است نه؟ برای مثال من در پست معرفی 5 توزیع برتر لینوکس برای تازه کارها حتی یک بار هم به طور مستقیم کلمه “بهترین توزیع لینوکس” را داخل متن نیاوردم. پس به نقل از سهراب سپهری عزیز که می‌گوید “چشم ها را باید شست، چور دیگر باید دید” ما هم باید کمی چشمهایمان را در وب بشوییم.

از حرف‌هایی که زدم چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ همانطور که در پست آیا محتوای طولانی همیشه برای سئو خوب است گفتم نباید تعداد کلمات پست را بشماریم، اینجا هم می‌گویم نباید تعداد به کار بردن کلمات کلیدی را بشماریم. در واقع کلمات کلیدی آنقدرها هم که فکر می‌کنیم مهم نیستند. این جمله که گفتم به یک سوال مهم ختم می‌شود که در ادامه جواب آن را می‌دهم.

اینم بخونید بد نیست: چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

آیا از کلمات کلیدی در مطالب خود استفاده کنیم؟ یک کلام ختم کلام

دیگر صغری و کبری چیدن را تمام می‌کنم و اینجا به یک جمع بندی مهم می‌رسم. تا اینجای کار هزار بار گفتم که کلمات کلیدی همه چیز نیستند، حالا که اینطور است باید استفاده از کلمات کلیدی را فراموش کرده و فقط و فقط برای کاربر محتوا تولید کنیم؟ اگر اینطور باشد که معرکه است. حتما کاربر را در اولویت قرار دهید، اما …

اما یک مشکلی وجود دارد. گوگل اول و آخر چیزی به جز یک ربات یا ماشین نیست. اگر شما یک سناریو زیبا طراحی کنید و فقط برای کاربر بنویسید، با اینکه کار فوق‌العاده زیبایی انجام داده‌اید، اما اگر یک درصد کارتان به چشم گوگل نیاید ممکن است نتیجه خیلی رضایت‌بخشی از تلاش خودتان نگیرید. به خاطر همین در جواب سوال بالا می‌گویم:

اول برای کاربر بنویسید، بعد برای گوگل بهینه کنید …

جمع و جور کنیم

به نظر من اگر می‌توانید در عنوان‌ها و زیرعنوان‌های صفحه کلمات کلیدی خود را بیاورید، اما بدنه اصلی محتوا را با توجه به نیاز کاربر بنویسید. اگر جایی لازم بود از کلمات کلیدی استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید. اگر هدف شما این است که با زیاد کردن تعداد کلمات کلیدی (بدون توجه به نیاز کاربر) فقط رتبه خود را در گوگل بهتر کنید، آن وقت دیگر کلمات کلیدی در سئو مهم نیستند. اما در حالت کلی بهتر است در حدی که به ساختار متن شما آسیب نرسد از کلمات کلیدی که گوگل را بهتر به سمت سایت شما هدایت می‌کند استفاده کنید.

در سال 98 هنوز هم کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند و یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها به حساب می‌آیند. استفاده از کلمات کلیدی زمانی خوب است که در این کار افراط نکنید و هدف شما از این کار سیگنال دادن به موتور جستجو باشد. امیدوارم سایتی کاربرمحور و به دور از افراط در کلمات کلیدی داشته باشید.